EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier

Elbil laddar

Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på de obalanser som orsakas av den ökande andelen förnybara energikällor i elnätet. En rapport från den Europeiska revisionsrätten pekar på risken att utvecklingen av batterier främst kommer ske i andra delar av världen än EU.

Den Europeiska revisionsrätten konstaterar att den europeiska batterialliansen till största delen är inriktad på befintlig snarare än banbrytande teknik och därmed riskerar att inte uppnå sina ambitiösa mål. EU ligger dessutom efter sina konkurrenter när det gäller kapaciteten att tillverka battericeller. Det finns därför en risk för att EU:s nuvarande strategiska ram inte kommer att leva upp till de utmaningar som energiomställningen innebär.

Batterier är en mycket viktig komponent i elektriska fordon och de utgör cirka 50 % av fordonets kostnad. För att stärka den framväxande elbilsindustrin i EU anser kommissionen att EU måste ha en egen batteritillverkningskapacitet. År 2018 svarade EU för cirka 3 % av den globala tillverkningskapaciteten för battericeller. Det ska jämföras med de 84 % av kapaciteten som ligger i Asien och Stillahavsområdet och de 12 % som ligger i Nordamerika.

I rapporten beskrivs sju stora utmaningar för EU:s stöd till utvecklingen och lanseringen av energilagringstekniker:

  1. Se till att det finns en enhetlig EU-strategi.
  2. Öka stödet från berörda aktörer.
  3. Gör EU:s forskningsfinansiering mindre komplex.
  4. Stöd forskning och innovation om energilagringstekniker.
  5. Sprid energilagringstekniker.
  6. Ta bort hindren för investerare.
  7. Utveckla infrastrukturer för alternativa bränslen.

Källor:

Euractiv

European court of auditors


Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...