Elbil laddar

Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på de obalanser som orsakas av den ökande andelen förnybara energikällor i elnätet. En rapport från den Europeiska revisionsrätten pekar på risken att utvecklingen av batterier främst kommer ske i andra delar av världen än EU.

Den Europeiska revisionsrätten konstaterar att den europeiska batterialliansen till största delen är inriktad på befintlig snarare än banbrytande teknik och därmed riskerar att inte uppnå sina ambitiösa mål. EU ligger dessutom efter sina konkurrenter när det gäller kapaciteten att tillverka battericeller. Det finns därför en risk för att EU:s nuvarande strategiska ram inte kommer att leva upp till de utmaningar som energiomställningen innebär.

Batterier stor del av fordonets kostnad

Batterier är en mycket viktig komponent i elektriska fordon och de utgör cirka 50 % av fordonets kostnad. För att stärka den framväxande elbilsindustrin i EU anser kommissionen att EU måste ha en egen batteritillverkningskapacitet. År 2018 svarade EU för cirka 3 % av den globala tillverkningskapaciteten för battericeller. Det ska jämföras med de 84 % av kapaciteten som ligger i Asien och Stillahavsområdet och de 12 % som ligger i Nordamerika.

I rapporten beskrivs sju stora utmaningar för EU:s stöd till utvecklingen och lanseringen av energilagringstekniker:

  1. Se till att det finns en enhetlig EU-strategi.
  2. Öka stödet från berörda aktörer.
  3. Gör EU:s forskningsfinansiering mindre komplex.
  4. Stöd forskning och innovation om energilagringstekniker.
  5. Sprid energilagringstekniker.
  6. Ta bort hindren för investerare.
  7. Utveckla infrastrukturer för alternativa bränslen.

Källa: European court of auditors