EU-parlamentariker irriterade över långsam Dieselgate-process

""

För drygt ett år sedan presenterade en särskild kommitté inom EU-parlamentet en rapport där man sa att Dieselgate-skandalen möjliggjorts av vanstyre (”maladministration”) från både medlemsstaters och EU-kommissionens sida. Kommittén lämnade ett antal rekommendationer till kommissionen för att undvika en liknande skandal i framtiden. 

Den 14 mars i år besökte industrikommissionär Elzbieta Bienkowska parlamentets miljöutskott för att diskutera rekommendationerna och kommissionens agerande kring Dieselgate. Parlamentariker i miljöutskottet framförde kritik mot att kommissionen fortfarande inte har gått vidare till nästa steg i de s.k. överträdelseförfaranden (infringement procedures) som inleddes i december 2016 mot sju medlemsländer – Tjeckien, Grekland, Litauen, Tyskland, Luxemburg, Spanien och Storbritannien.

Dessa sju medlemsländer fick s.k. formella underrättelser från kommissionen för att de antingen inte inrättat något sanktionssystem för att avskräcka fordonstillverkare från att bryta mot reglerna för typgodkännande, eller för att de inte utfärdat några sanktioner när det uppdagats att sådana regelbrott förekommit. Vid mötet den 14 mars svarade industrikommissionären att kommissionen fortfarande analyserar de svar som kommit in från de berörda medlemsstaterna, men att man förmodligen kommer att gå vidare till nästa steg i överträdelseförfarandet (d.v.s. att kommissionen skickar ett s.k. formellt yttrande, och i slutänden eventuellt drar medlemsstaten inför EU-domstolen) för ett antal av medlemsstaterna i fråga. Kommissionären kunde dock inte ange någon tidplan för detta, vilket EU-parlamentarikerna efterfrågat.

Läs mer här.

Se också debattartikel från EU-parlamentarikerna Claude Turmes and Zdzisław Krasnodębski.


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...