""

För drygt ett år sedan presenterade en särskild kommitté inom EU-parlamentet en rapport där man sa att Dieselgate-skandalen möjliggjorts av vanstyre (”maladministration”) från både medlemsstaters och EU-kommissionens sida. Kommittén lämnade ett antal rekommendationer till kommissionen för att undvika en liknande skandal i framtiden. 

Den 14 mars i år besökte industrikommissionär Elzbieta Bienkowska parlamentets miljöutskott för att diskutera rekommendationerna och kommissionens agerande kring Dieselgate. Parlamentariker i miljöutskottet framförde kritik mot att kommissionen fortfarande inte har gått vidare till nästa steg i de s.k. överträdelseförfaranden (infringement procedures) som inleddes i december 2016 mot sju medlemsländer – Tjeckien, Grekland, Litauen, Tyskland, Luxemburg, Spanien och Storbritannien.

Dessa sju medlemsländer fick s.k. formella underrättelser från kommissionen för att de antingen inte inrättat något sanktionssystem för att avskräcka fordonstillverkare från att bryta mot reglerna för typgodkännande, eller för att de inte utfärdat några sanktioner när det uppdagats att sådana regelbrott förekommit. Vid mötet den 14 mars svarade industrikommissionären att kommissionen fortfarande analyserar de svar som kommit in från de berörda medlemsstaterna, men att man förmodligen kommer att gå vidare till nästa steg i överträdelseförfarandet (d.v.s. att kommissionen skickar ett s.k. formellt yttrande, och i slutänden eventuellt drar medlemsstaten inför EU-domstolen) för ett antal av medlemsstaterna i fråga. Kommissionären kunde dock inte ange någon tidplan för detta, vilket EU-parlamentarikerna efterfrågat.

Läs mer här.

Se också debattartikel från EU-parlamentarikerna Claude Turmes and Zdzisław Krasnodębski.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...