Domstol tvingar Frankfurt att förbjuda äldre dieselbilar

""

En tysk förvaltningsdomstol beslutade den 5 september att staden Frankfurt åläggs att förbjuda äldre dieselbilar i staden från och med februari 2019. Förbudet drabbar en fjärdedel av alla bilar i Frankfurt stad, till detta läggs bilpendlare från närliggande områden. 

Det var efter ett utslag från Tysklands högsta förvaltningsdomstol att godkänna körförbudszoner (”miljözoner”) som möjligheten öppnades för en tysk miljögrupp att begära att frågan om förbud skulle prövas av rätten. Beslutet motiveras med att åtgärder behöver vidtas för att minska stadens luftföroreningar, i detta fall utsläpp av kväveoxider.  

Förbudet gäller bilar som inte uppfyller olika Euroklass-zoner. För Frankfurts del innebär beslutet att bilar som inte uppfyller Euro-6-standard kommer att förbjudas att köra i innerstaden. Eftersom Euro 6 infördes från och med 2014 innebär beslutet i princip att alla dieselbilar som satts ut på marknaden innan 2014 förbjuds. 

Beslutet är kontroversiellt och väckte starka reaktioner från bland annat bilindustrin. Förbundskansler Angela Merkel har tidigare aviserat att hon hellre ser en annan lösning än körförbudszoner och från politiskt håll har man pekat på behovet av en ”helhetslösning” snarare än körförbud. 

Frågan om körförbudszoner, eller miljözoner, har tidigare prövats av andra tyska rättsinstanser och fler städer kommer att följa. Hamburg var den första staden att införa körförbudszoner och det träder i kraft i februari 2019. En tysk domstol har tidigare fastslagit att det inte är nödvändigt med några övergångsperioder för beslutets ikraftträdande.

Läs mer här.

Läs vidare här.


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...