""

En tysk förvaltningsdomstol beslutade den 5 september att staden Frankfurt åläggs att förbjuda äldre dieselbilar i staden från och med februari 2019. Förbudet drabbar en fjärdedel av alla bilar i Frankfurt stad, till detta läggs bilpendlare från närliggande områden. 

Det var efter ett utslag från Tysklands högsta förvaltningsdomstol att godkänna körförbudszoner (”miljözoner”) som möjligheten öppnades för en tysk miljögrupp att begära att frågan om förbud skulle prövas av rätten. Beslutet motiveras med att åtgärder behöver vidtas för att minska stadens luftföroreningar, i detta fall utsläpp av kväveoxider.  

Förbudet gäller bilar som inte uppfyller olika Euroklass-zoner. För Frankfurts del innebär beslutet att bilar som inte uppfyller Euro-6-standard kommer att förbjudas att köra i innerstaden. Eftersom Euro 6 infördes från och med 2014 innebär beslutet i princip att alla dieselbilar som satts ut på marknaden innan 2014 förbjuds. 

Beslutet är kontroversiellt och väckte starka reaktioner från bland annat bilindustrin. Förbundskansler Angela Merkel har tidigare aviserat att hon hellre ser en annan lösning än körförbudszoner och från politiskt håll har man pekat på behovet av en ”helhetslösning” snarare än körförbud. 

Frågan om körförbudszoner, eller miljözoner, har tidigare prövats av andra tyska rättsinstanser och fler städer kommer att följa. Hamburg var den första staden att införa körförbudszoner och det träder i kraft i februari 2019. En tysk domstol har tidigare fastslagit att det inte är nödvändigt med några övergångsperioder för beslutets ikraftträdande.

Läs mer här.

Läs vidare här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...