""

Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av en programvara inte var tillräckligt långtgående.

Efter avslöjanden om att Volkswagen, tillsammans med andra biltillverkare, hade installerat mekanismer i sitt sortiment av dieselfordon för att aktivera ett utsläppskontrollsystem endast under testförhållanden beordrade tyska myndigheter företaget att uppdatera systemets programvara för att komma tillrätta med problemet.

Det nya domslutet visar att uppdateringen inte varit tillräckligt omfattande. Det har exempelvis visat sig att den uppdaterade programvaran innehåller ett termiskt fönster som stänger av utsläppskontrollsystemet om temperaturen i omgivningen ligger utanför intervallet 10 till 32 grader Celsius. Det kan sättas i relation till att medeltemperaturen i Tyskland är 10,2 grader Celsius.

Volkswagen har meddelat att de kommer att överklaga domen med hänvisning till att det termiska fönstret utgör ett komponentsskydd och ingår i alla dieselbilar som producerats i Tyskland de senaste åren.

Källa: EndsEurope


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...