""

Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av en programvara inte var tillräckligt långtgående.

Efter avslöjanden om att Volkswagen, tillsammans med andra biltillverkare, hade installerat mekanismer i sitt sortiment av dieselfordon för att aktivera ett utsläppskontrollsystem endast under testförhållanden beordrade tyska myndigheter företaget att uppdatera systemets programvara för att komma tillrätta med problemet.

Det nya domslutet visar att uppdateringen inte varit tillräckligt omfattande. Det har exempelvis visat sig att den uppdaterade programvaran innehåller ett termiskt fönster som stänger av utsläppskontrollsystemet om temperaturen i omgivningen ligger utanför intervallet 10 till 32 grader Celsius. Det kan sättas i relation till att medeltemperaturen i Tyskland är 10,2 grader Celsius.

Volkswagen har meddelat att de kommer att överklaga domen med hänvisning till att det termiska fönstret utgör ett komponentsskydd och ingår i alla dieselbilar som producerats i Tyskland de senaste åren.

Källa: EndsEurope


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga kortidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...