Lätt lastbil

WSP Analys & Strategi har på uppdrag av Trafikanalys gjort en kartläggning av åkerinäringens kostnadsbild i Sverige, Polen, Estland och Tjeckien.

Kartläggningen syftar till att ge en nulägesbild av hur konkurrenssituationen ser ut när åkerier från andra länder konkurrerar i Sverige med svenska åkerier. Länderna har valts ut av Trafikanalys mot bakgrund av att de är vanligt förekommande i trafik i Sverige och har bland de lägsta kostnaderna i Europa. Bakgrunden till kartläggningen är Trafikanalys arbete med att analysera hur ett nytt Eurovinjettdirektiv kan påverka konkurrenssituationen.

Kostnaderna delas upp i fasta fordonskostnader som avskrivning, ränta, fordonsskatt, vägavgift, försäkring och rörliga (distansberoende) kostnader som avskrivning, däck, reparationer, drivmedel samt förarlöner och arbetsgivaravgifter.

Detta är ett PM som beskriver hur kostnaderna i den tillhörande Excel-filen tagits fram.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...