Sociala konsekvensbeskrivningar i planeringen

Planskild korsning vid Slussen

Trafikanalys arbetar under 2015 med att följa upp resultaten i måluppföljningen med en bred styrmedelsanalys. Styr­medels­analysen inriktas på de transportpolitiska mål där utvecklingen är negativ eller där ingen positiv utveckling observerats det senaste året.

Enligt den senaste måluppföljningen, Uppföljning av de transportpolitiska målen 2015, har sex av funktionsmålets sju preciseringar inte har haft en positiv utveckling. Trafikanalys undersöker därför vilka tillgängliga styrmedel som skulle kunna användas i syfte att uppnå samtliga preciseringar med horisontell eller negativ utveckling av det transportpolitiska funktionsmålet.

Trafikanalys gav våren 2015 Trivector Traffic AB och White Arkitekter AB i uppdrag att analysera om införandet av en social konsekvensbeskrivning i infrastrukturplaneringen skulle kunna användas som styrmedel i syfte att uppnå funktionsmålets ­preciseringar. I uppdraget ingick att utarbeta en beskrivning av hur en social konsekvensbeskrivning skulle kunna utformas i Sverige, liksom en analys av för- och nackdelar av införandet av den beskrivna modellen med en kartläggning av internationella erfarenheter av liknande arbetssätt, samt en analys av möjliga effekter på måluppfyllelsen. I uppdraget ingick även att diskutera förslagen med utgångspunkt i det övergripande transportpolitiska målet om samhällsekonomisk effektivitet och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet.

Rapporter


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...