Regelförenkling för sjöfarten

Skepp i horisonten

Trafikanalys ser positivt på regelutveckling som avspeglar faktiska förhållanden och behov inom sjöfarten och som syftar till att skapa förenklade regler för företag. Utredarens förslag är bra.

Remissen innehåller en tydlig beskrivning om vad man vill uppnå och beskriver även omsorgsfullt de åtgärder (lagändringar) som krävs för att uppnå syftet. Konsekvensanalysen är något kort. Förslagets påverkan på berörda företags administrativa kostnader redovisas inte. Därutöver saknas det information om andra kostnader och antal företag som berörs av förslaget. Inte heller anges alternativa lösningar och vilka effekterna blir om någon reglering inte kommer till stånd. Transportstyrelsen torde t.ex. ha information om de skepp som inte blivit registrerade pga. bristfällig fångeskedja. Trafikanalys hade välkomnat en redovisning av dessa och de konsekvenser dagens reglering har för dessa fartyg. I förslaget anges också att det finns möjlighet för villkorad registrering bl.a. i Danmark och Storbritannien. Trafikanalys hade önskat se en redogörelse av de faktiska konsekvenserna av sådan reglering i dessa länder.

Hela remissvaret


EU önskar en grönare sjöfartsnäring genom inkludering i ETS


Rederinäringen måste snart betala för sin miljöpåverkan i EU, eftersom både Europeiska kommissionen och parlamentet går vidare...

Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...