Minskade svavelutsläpp från sjöfart på Medelhavet

Ett skepp

Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde under den internationella sjöfartsorganisationen (IMO).

Enligt IMO-reglerna måste fartyg från och med den 1 januari sluta använda bränslen som innehåller mer än 0,5 procent svavel om de inte är utrustade med system för att rena utsläppen. I utsläppskontrollområden (ECA) som den Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön kan emellertid beloppet sänkas till 0,1 procent.

Det är främst Italien och Frankrike som velat göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde och motståndet har varit tidvis varit hårt från Cypern, Grekland och Malta.

Miljörörelsen är kritiska till att de nya gränsvärden kommer att gälla först 2024.

Källa: EndsEurope


Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...

Medlemsstater vill att rapportering om fartygsgods ska förbli obligatorisk


Flera medlemsstater har reagerat negativt på Kommissionens tidigare förslag att rapporteringen om fartygsgods ska bli frivillig...