Ett skepp

Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde under den internationella sjöfartsorganisationen (IMO).

Enligt IMO-reglerna måste fartyg från och med den 1 januari sluta använda bränslen som innehåller mer än 0,5 procent svavel om de inte är utrustade med system för att rena utsläppen. I utsläppskontrollområden (ECA) som den Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön kan emellertid beloppet sänkas till 0,1 procent.

Medelhavet ett utsläppskontrollområde

Det är främst Italien och Frankrike som velat göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde och motståndet har varit tidvis varit hårt från Cypern, Grekland och Malta.

Miljörörelsen är kritiska till att de nya gränsvärden kommer att gälla först 2024.

Källa: EndsEurope


Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2022

Sjötrafiken minskade tydligt under pandemiåren med vissa tecken på en påbörjad återhämtning under 2021. Antalet fartygsanlöp i...

Förutsättningar och styrmedel för ökad elsjöfart

Det finns potential att öka elektrifieringen i svensk sjöfart. Inom ramen för ett regeringsuppdrag föreslår Trafikanalys nya...

Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...