Ett skepp

Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde under den internationella sjöfartsorganisationen (IMO).

Enligt IMO-reglerna måste fartyg från och med den 1 januari sluta använda bränslen som innehåller mer än 0,5 procent svavel om de inte är utrustade med system för att rena utsläppen. I utsläppskontrollområden (ECA) som den Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön kan emellertid beloppet sänkas till 0,1 procent.

Medelhavet ett utsläppskontrollområde

Det är främst Italien och Frankrike som velat göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde och motståndet har varit tidvis varit hårt från Cypern, Grekland och Malta.

Miljörörelsen är kritiska till att de nya gränsvärden kommer att gälla först 2024.

Källa: EndsEurope


Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...

Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor

Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds

Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...