Minskade svavelutsläpp från sjöfart på Medelhavet

Ett skepp

Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde under den internationella sjöfartsorganisationen (IMO).

Enligt IMO-reglerna måste fartyg från och med den 1 januari sluta använda bränslen som innehåller mer än 0,5 procent svavel om de inte är utrustade med system för att rena utsläppen. I utsläppskontrollområden (ECA) som den Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön kan emellertid beloppet sänkas till 0,1 procent.

Det är främst Italien och Frankrike som velat göra Medelhavet till ett utsläppskontrollområde och motståndet har varit tidvis varit hårt från Cypern, Grekland och Malta.

Miljörörelsen är kritiska till att de nya gränsvärden kommer att gälla först 2024.

Källa: EndsEurope


Global avgift ska göra sjöfarten mer klimatvänlig


Två sjöfartsorganisationer föreslår i ett gemensamt uttalande att en global avgift på utsläpp av koldioxid införs för att...

EU-byråer efterlyser renare sjöfart


Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA) och Europeiska miljöbyrån (EEA) konstaterar i en gemensam rapport att ytterligare ansträngn...

Remiss av EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime. Förslaget är komplext och har dessutom...