Miljökonsekvensanalys av föreslagna förändringar i farledsavgifter

Ett skepp

Regeringen har gett Trafikanalys i uppdrag att göra en miljökonsekvensanalys som inkluderar klimatstyrande effekter av de av Sjöfartsverket föreslagna förändringarna i farledsavgiften.

I uppdraget ingår också att, inom ramen för nuvarande självfinansieringsprincip för farledsavgiften, lämna förslag på justeringar för att nå bättre miljö- och klimatnytta samt underlätta för det övergripande målet att flytta långväga lastbilstransporter till sjöfart.

Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 juli 2017.

Läs regeringsbeslutet här.

Redovisning av uppdraget


Global avgift ska göra sjöfarten mer klimatvänlig


Två sjöfartsorganisationer föreslår i ett gemensamt uttalande att en global avgift på utsläpp av koldioxid införs för att...

EU-byråer efterlyser renare sjöfart


Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA) och Europeiska miljöbyrån (EEA) konstaterar i en gemensam rapport att ytterligare ansträngn...

Remiss av EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime. Förslaget är komplext och har dessutom...