Medlemsstater vill att rapportering om fartygsgods ska förbli obligatorisk

""

Flera medlemsstater har reagerat negativt på Kommissionens tidigare förslag att rapporteringen om fartygsgods ska bli frivillig. Motståndarna till förslaget menar att godsrapporteringen behövs för att kunna sätta utsläppen från sjöfarten i relation till godsmängd.

Bakgrunden är en strävan att anpassa insamling av data mellan Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) och EU: s övervaknings-, rapporterings-, verifierings- (MRV) -regler. I februari förra året lade därför kommissionen fram ett förslag om anpassning av systemen för att effektivisera datainsamlingen och minska uppgiftslämnarbördan för fartygsägarna.

EU: s MRV-förordning infördes 2015 som ett sätt att övervaka utsläpp i hela unionen. Förhandlingar för att harmonisera det med IMO: s system kommer nu att börja med Europaparlamentet.

Källa: EndsEurope


Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...

Minskade svavelutsläpp från sjöfart på Medelhavet


Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläpp...