Medlemsstater vill att rapportering om fartygsgods ska förbli obligatorisk

""

Flera medlemsstater har reagerat negativt på Kommissionens tidigare förslag att rapporteringen om fartygsgods ska bli frivillig. Motståndarna till förslaget menar att godsrapporteringen behövs för att kunna sätta utsläppen från sjöfarten i relation till godsmängd.

Bakgrunden är en strävan att anpassa insamling av data mellan Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) och EU: s övervaknings-, rapporterings-, verifierings- (MRV) -regler. I februari förra året lade därför kommissionen fram ett förslag om anpassning av systemen för att effektivisera datainsamlingen och minska uppgiftslämnarbördan för fartygsägarna.

EU: s MRV-förordning infördes 2015 som ett sätt att övervaka utsläpp i hela unionen. Förhandlingar för att harmonisera det med IMO: s system kommer nu att börja med Europaparlamentet.

Källa: EndsEurope


Hamnar i fokus - beskrivning och analys av hamnbranschen


Trafikanalys har tagit fram ett kunskapsunderlag som kan vara till nytta i det transportpolitiska utvecklingsarbetet inom...

Världens största elfärja tas i drift i Danmark


En helt elektrisk färja genomförde sin jungfruresa mellan två öar i Danmark. Elektriska fartyg är ett sätt för sjöfarten att mö...

Restriktioner för båttrafiken på Rhen för andra året i rad


Förra sommaren stoppades båttrafiken på Rhen för första gången i mannaminne. Denna sommar infördes restriktioner för större båt...