Medlemsstater vill att rapportering om fartygsgods ska förbli obligatorisk

""

Flera medlemsstater har reagerat negativt på Kommissionens tidigare förslag att rapporteringen om fartygsgods ska bli frivillig. Motståndarna till förslaget menar att godsrapporteringen behövs för att kunna sätta utsläppen från sjöfarten i relation till godsmängd.

Bakgrunden är en strävan att anpassa insamling av data mellan Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) och EU: s övervaknings-, rapporterings-, verifierings- (MRV) -regler. I februari förra året lade därför kommissionen fram ett förslag om anpassning av systemen för att effektivisera datainsamlingen och minska uppgiftslämnarbördan för fartygsägarna.

EU: s MRV-förordning infördes 2015 som ett sätt att övervaka utsläpp i hela unionen. Förhandlingar för att harmonisera det med IMO: s system kommer nu att börja med Europaparlamentet.

Källa: EndsEurope


Global avgift ska göra sjöfarten mer klimatvänlig


Två sjöfartsorganisationer föreslår i ett gemensamt uttalande att en global avgift på utsläpp av koldioxid införs för att...

EU-byråer efterlyser renare sjöfart


Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA) och Europeiska miljöbyrån (EEA) konstaterar i en gemensam rapport att ytterligare ansträngn...

Remiss av EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime. Förslaget är komplext och har dessutom...