""

Flera medlemsstater har reagerat negativt på Kommissionens tidigare förslag att rapporteringen om fartygsgods ska bli frivillig. Motståndarna till förslaget menar att godsrapporteringen behövs för att kunna sätta utsläppen från sjöfarten i relation till godsmängd.

Bakgrunden är en strävan att anpassa insamling av data mellan Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) och EU: s övervaknings-, rapporterings-, verifierings- (MRV) -regler. I februari förra året lade därför kommissionen fram ett förslag om anpassning av systemen för att effektivisera datainsamlingen och minska uppgiftslämnarbördan för fartygsägarna.

EU: s MRV-förordning infördes 2015 som ett sätt att övervaka utsläpp i hela unionen. Förhandlingar för att harmonisera det med IMO: s system kommer nu att börja med Europaparlamentet.

Källa: EndsEurope


Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...

Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor

Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds

Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...