Utsläpp från båtskorsten

Kommissionens reviderar systemet för att följa, rapportera och verifiera utsläpp av koldioxid från fartyg. Förslaget syftar till att minska uppgiftslämnarbördan. Förändringarna innebär att systemet tar hänsyn till det globala datainsamlingssystemet för bränsleförbrukning som tagits fram av International Maritime Organisation (IMO).

Syftet med detta förslag är att minska den administrativa bördan för fartyg som bedriver sjötransporter och som idag måste rapporter enligt två system. Dels enligt förordningen om övervakning, rapportering och verifiering och dels enligt IMO:s globala datainsamlingssystem.

Följande förändringar föreslås:

  • Definitionerna av ”företag” och ”rapporteringsperiod” samt tilldelningen av övervaknings- och rapporteringsskyldigheter vid ”företagsbyten” ska anpassas till parallella bestämmelser i IMO:s globala datainsamlingssystem.

  • Bestämmelserna i IMO:s globala datainsamlingssystem om vilka uppgifter som ska övervakas och rapporteras årligen bör beaktas för att säkerställa att harmoniserade uppgifter samlas in om fartygs verksamhet som omfattas av båda systemen.

Källa:
Europeiska kommissionen


Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor


Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds


Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...

Kommissionens förslag utelämnar utsläpp av miljoner ton koldioxid från sjöfarten


Europeiska kommissionens förslag att införliva sjöfarten i EU:s handelssystem med utsläppsrätter innehåller undantag för små oc...