Kommissionen reviderar systemet för rapportering av koldioxidutsläpp från fartyg

Utsläpp från båtskorsten

Kommissionens reviderar systemet för att följa, rapportera och verifiera utsläpp av koldioxid från fartyg. Förslaget syftar till att minska uppgiftslämnarbördan. Förändringarna innebär att systemet tar hänsyn till det globala datainsamlingssystemet för bränsleförbrukning som tagits fram av International Maritime Organisation (IMO).

Syftet med detta förslag är att minska den administrativa bördan för fartyg som bedriver sjötransporter och som idag måste rapporter enligt två system. Dels enligt förordningen om övervakning, rapportering och verifiering och dels enligt IMO:s globala datainsamlingssystem.

Följande förändringar föreslås:

  • Definitionerna av ”företag” och ”rapporteringsperiod” samt tilldelningen av övervaknings- och rapporteringsskyldigheter vid ”företagsbyten” ska anpassas till parallella bestämmelser i IMO:s globala datainsamlingssystem.

  • Bestämmelserna i IMO:s globala datainsamlingssystem om vilka uppgifter som ska övervakas och rapporteras årligen bör beaktas för att säkerställa att harmoniserade uppgifter samlas in om fartygs verksamhet som omfattas av båda systemen.

Källa:
Europeiska kommissionen


Global avgift ska göra sjöfarten mer klimatvänlig


Två sjöfartsorganisationer föreslår i ett gemensamt uttalande att en global avgift på utsläpp av koldioxid införs för att...

EU-byråer efterlyser renare sjöfart


Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA) och Europeiska miljöbyrån (EEA) konstaterar i en gemensam rapport att ytterligare ansträngn...

Remiss av EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime. Förslaget är komplext och har dessutom...