Kommissionen reviderar systemet för rapportering av koldioxidutsläpp från fartyg

Utsläpp från båtskorsten

Kommissionens reviderar systemet för att följa, rapportera och verifiera utsläpp av koldioxid från fartyg. Förslaget syftar till att minska uppgiftslämnarbördan. Förändringarna innebär att systemet tar hänsyn till det globala datainsamlingssystemet för bränsleförbrukning som tagits fram av International Maritime Organisation (IMO).

Syftet med detta förslag är att minska den administrativa bördan för fartyg som bedriver sjötransporter och som idag måste rapporter enligt två system. Dels enligt förordningen om övervakning, rapportering och verifiering och dels enligt IMO:s globala datainsamlingssystem.

Följande förändringar föreslås:

  • Definitionerna av ”företag” och ”rapporteringsperiod” samt tilldelningen av övervaknings- och rapporteringsskyldigheter vid ”företagsbyten” ska anpassas till parallella bestämmelser i IMO:s globala datainsamlingssystem.

  • Bestämmelserna i IMO:s globala datainsamlingssystem om vilka uppgifter som ska övervakas och rapporteras årligen bör beaktas för att säkerställa att harmoniserade uppgifter samlas in om fartygs verksamhet som omfattas av båda systemen.

Källa:
Europeiska kommissionen


Kommissionen publicerar siffror över koldioxidutsläpp från sjöfarten i Europa


Kommissionen har publicerat siffror över utsläppen från nästan 11 000 fartyg som trafikerade europeiska vatten under 2018....

Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2019


Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen följa upp den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation. I årets...

Rådet antar nya regler om upphandling av rena fordon, om koldioxidkrav för tunga fordon och om minskad byråkrati för sjöfarten


Den 13 juni antog rådet slutgiltigt ett antal nya eller reviderade förordningar och direktiv som rör transporter, och där...