Hur påverkar ett kvävekontrollområde svensk industri?

Utsläpp från båtskorsten

Trafikanalys har haft i uppdrag att utreda konsekvenserna för svensk industri av ett införande av ett så kallat kvävekontrollområde NECA (Nitrogen Oxides Emission Control Area) i Östersjön och Nordsjön.

Uppdraget är ett viktigt underlag för det fortsatta arbetet med en ansökan till FN:s sjöfartsorganisation IMO om att införa regler för att minska kväveutsläpp i området.

I utredningen ska särskild hänsyn tas till företagens konkurrenskraft både vad gäller företag verksamma inom sjöfartsnäringen och svensk industri i övrigt. Tidigare analyser av hälso-, klimat-och miljöeffekter av ett införande av kvävekontrollområde ska sammanfattas.

Länk till regeringsuppdraget:
Regeringsuppdrag att utreda ett kvävekontrollområde

Rapporter


Global avgift ska göra sjöfarten mer klimatvänlig


Två sjöfartsorganisationer föreslår i ett gemensamt uttalande att en global avgift på utsläpp av koldioxid införs för att...

EU-byråer efterlyser renare sjöfart


Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA) och Europeiska miljöbyrån (EEA) konstaterar i en gemensam rapport att ytterligare ansträngn...

Remiss av EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime. Förslaget är komplext och har dessutom...