Ett svenskt tonnageskattesystem

Hamn på vintern

Utifrån ett rent nationellt transportpolitiskt perspektiv är frågan om registreringsland och flaggstat inte av någon större betydelse. Givet att riksdag och regering ändå önskar att behålla och helst öka andelen svenskregistrerade fartyg så ser Trafikanalys i huvudsak positivt på förslaget till tonnageskattesystem.

Trafikanalys har ett instruktionsuppdrag att följa den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation och i det arbetet har "skatter och regelverk" identifierats som ett av fem viktiga uppföljningsområden. Det råder ingen tvekan om att en väl utformad tonnageskatt kan vara en viktig faktor i den delen. I det sammanhanget har Trafikanalys redovisat bedömningen att ett tonnageskattesystem skulle kunna leda till en minskad utflaggning, medan effekter i termer av inflaggning bedöms som mer osäkra.

Hela remissvaret:


Yttrande över Trafikverkets rapport Analys av alternativa modeller för färjetrafik till Gotland


Trafikanalys har anmodats att yttra sig över Trafikverkets rapport om alternativa modeller för upphandling av färjetrafik till...

Sjöfartsstödets effekter 2020


För att möta den internationella regelverkskonkurrens som råder för sjöfartsnäringen ger Sverige, under vissa villkor, ett s.k....

Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2021


Syftet med denna rapport är att beskriva den svenska sjöfartens internationella konkurrens­situation med fokus på år 2020. Meda...