Ett svenskt tonnageskattesystem

Hamn på vintern

Utifrån ett rent nationellt transportpolitiskt perspektiv är frågan om registreringsland och flaggstat inte av någon större betydelse. Givet att riksdag och regering ändå önskar att behålla och helst öka andelen svenskregistrerade fartyg så ser Trafikanalys i huvudsak positivt på förslaget till tonnageskattesystem.

Trafikanalys har ett instruktionsuppdrag att följa den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation och i det arbetet har "skatter och regelverk" identifierats som ett av fem viktiga uppföljningsområden. Det råder ingen tvekan om att en väl utformad tonnageskatt kan vara en viktig faktor i den delen. I det sammanhanget har Trafikanalys redovisat bedömningen att ett tonnageskattesystem skulle kunna leda till en minskad utflaggning, medan effekter i termer av inflaggning bedöms som mer osäkra.

Hela remissvaret:


EU önskar en grönare sjöfartsnäring genom inkludering i ETS


Rederinäringen måste snart betala för sin miljöpåverkan i EU, eftersom både Europeiska kommissionen och parlamentet går vidare...

Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...