Bil på en väg på natten

Förhandlingarna fortsätter mellan parlamentet och rådet om innehållet i det kommande energieffektiviseringsdirektivet. En central stridsfråga är nivån på det övergripande energieffektiviseringsmålet till år 2030, och om målet ska vara bindande eller inte.

En annan viktig fråga är om transportsektorn ska omfattas av direktivets krav (vilket inte är fallet idag) – parlamentet argumenterar för detta, medan rådet endast vill att 10–20 procent av sektorn ska omfattas av kraven. Nästa trialogmöte är planerat till 16 maj, men det är inte säkert att en överenskommelse nås då.

Läs mer här.


Yttrande över betänkandet Rätt för klimatet

Trafikanalys har anmodats att yttra sig över klimaträttsutredningen slutbetänkande Rätt för klimatet SOU 2022:21. Trafikanalys...

Avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken

Trafikanalys har ombetts att yttra sig över Naturvårdsverkets rapport Redovisning av regeringsuppdrag att se över systemet för...

Bättre koll på infrastrukturen och dess kostnader

I augusti beslutade dåvarande regering att ge Trafikanalys det viktiga uppdraget att granska och följa upp Trafikverkets arbete...