Rondell uppifrån

Som en del av EU:s kommande långtidsbudget för perioden 2021–2027 föreslår kommissionen att Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF-fonden) förnyas genom ett anslag på 42,3 miljarder euro till stöd för investeringar i de transeuropeiska näten för transport (30,6 miljarder euro), för energi (8,7 miljarder euro) och för digitalisering (3 miljarder euro). Detta innebär en ökning med 47 procent jämfört med perioden 2014–2020.

60 procent av dessa medel ska uttryckligen bidra till klimatmålen. När det gäller transportinfrastruktur ska ”miljövänliga” trafikslag (t.ex. järnväg) prioriteras, liksom utbyggnad av laddinfrastruktur. En del av budgeten (11,3 miljarder euro) kommer att avsättas för projekt i fattigare medlemsstater. För första gången kommer CEF också att avsätta 6,5 miljarder euro till utveckling och anpassning av EU:s transportnät efter militära krav, för att förbättra den militära rörligheten i EU.

Samtidigt föreslår kommissionen utökningar av TEN-T-stomnätet i flera länder. Nordsjö-Östersjö-korridoren utökas för att koppla ihop det finska järnvägsnätet med Luleå hamn, och Skandinavien-Medelhavet-korridoren utökas för att koppla till hamnarna i Luleå, Narvik och Århus.

Kommissionen uppmanar rådet och parlamentet att ta beslut om förslagen under 2019, för att inte försena pågående och planerade infrastrukturprojekt runtom i Europa.

Läs mer här.

Se även rapportering från North Sweden om utökningen av stomnätet.


Fördel vägtransporter

Forskning, innovation och kompetensförsörjning är trafikslagsspecifika frågor i transportsektorn. Vägtransporter dominerar...

Ett uppdrag för bättre klimat

I mars 2021 beslutade regeringen att Trafikanalys skulle få i uppdrag att leda arbetet med att ta fram analyser och underlag so...

Transportsektorn kan nå klimatmål men fler styrmedel krävs

Målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 kan nås - men det är angeläget att beslutade...