Vägarbete

Rådet och parlamentet har nått en överenskommelse om kommissionens förslag att utvidga, förlänga och förstärka den europeiska fonden för strategiska investeringar, EFSI. Fonden, även kallad ”Juncker-planen”, lanserades gemensamt av kommissionen och Europeiska investeringsbanken år 2015 i syfte att stimulera långsiktig ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft i EU.

Tanken var att bidra till användningen av offentlig finansiering, även från EU:s budget, för att mobilisera privata investeringar i projekt inom olika områden som genomförs i hela EU. Hittills har transportsektorn erhållit knappt 10 procent av det stöd som betalats ut från fonden.

Fondens löptid förlängs nu till 2020, och det totala investeringsmålet höjs från 315 till 500 miljarder euro. Minst 40% av projekten som får stödet måste bidra till klimatåtgärder. De nya reglerna kommer att kräva att EIB måste publicera resonemangen bakom investeringsbesluten online och redogöra för varför det anses att investeringen inte kunde ha gjorts utan EU-stödet.

Läs mer här. 

Pressmeddelande från EU-parlamentet

Frågor och svar om EFSI 2.0


Många frågor vid årets början

Nu när vi fortfarande bara är i början av år 2023 är det förstås många frågor kring utvecklingen på transportområdet som ännu ä...

Trafikverkets arbete med kostnadskontroll – plan för granskning och uppföljning

I augusti 2022 fick Trafikanalys regeringens uppdrag att genomföra en granskning och uppföljning av Trafikverkets arbete med...

Sverige hoppas avsluta förhandlingar om Fit for 55-paketet

Den 1 januari tog Sverige över ordförandeskapet i rådet. Ordförandeskapet kommer att arbeta utifrån fyra prioriteringar. Svensk...