Fonden för strategiska investeringar utvidgas och förlängs

Vägarbete

Rådet och parlamentet har nått en överenskommelse om kommissionens förslag att utvidga, förlänga och förstärka den europeiska fonden för strategiska investeringar, EFSI. Fonden, även kallad ”Juncker-planen”, lanserades gemensamt av kommissionen och Europeiska investeringsbanken år 2015 i syfte att stimulera långsiktig ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft i EU.

Tanken var att bidra till användningen av offentlig finansiering, även från EU:s budget, för att mobilisera privata investeringar i projekt inom olika områden som genomförs i hela EU. Hittills har transportsektorn erhållit knappt 10 procent av det stöd som betalats ut från fonden.

Fondens löptid förlängs nu till 2020, och det totala investeringsmålet höjs från 315 till 500 miljarder euro. Minst 40% av projekten som får stödet måste bidra till klimatåtgärder. De nya reglerna kommer att kräva att EIB måste publicera resonemangen bakom investeringsbesluten online och redogöra för varför det anses att investeringen inte kunde ha gjorts utan EU-stödet.

Läs mer här. 

Pressmeddelande från EU-parlamentet

Frågor och svar om EFSI 2.0


Yttrande om förslag till föreskrifter om uppgifter till energistatistiken


Trafikanalys har beretts möjlighet att lämna synpunkter på ett förslag till föreskrifter för uppgifter till energistatistiken o...

Hur bidrar transportsystemet till ökad hälsa?


Transportpolitikens hänsynsmål innebär att transportsystemet ska bidra till ökad hälsa – men vad innebär det? I Trafikanalys...

Ekonomiska krisers betydelse för transporter och transporteffektivitet


Trafikanalys har i tidigare analyser funnit indikationer på att sambandet mellan ekonomisk tillväxt och transportarbete förändr...