Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Konsekvenser av införande av COTIF i svensk rätt

Godståg i trafik

Syftet med föreliggande arbete är att bedöma vilka merkostnader som ett införande av COTIF-regler om regressrätt för järnvägsföretag kan innebära för infrastrukturförvaltare, främst Trafikverket, samt vilka effekter införandet kan få på störningarna i järnvägstrafiken.

COTIF är ett fördrag om internationell järnvägstrafik som Sverige skrivit under men inte införlivat i svensk rätt. I och med skapandet av COTIF bildades även OTIF som är en mellanstatlig organisation för internationell järnvägstrafik. Syftet med OTIF är att förbättra, främja och underlätta för internationell järnvägstrafik och detta genom upprättandet av enhetliga rättsregler (vilka finns i bihang till COTIF), som medlemsländer i OTIF ska ratificera och följa.


Europaparlamentets utskott för transport och turism: bättre villkor för tågresenärer


I en pågående översyn föreslår Europaparlamentets utskott för transport och turism att ersättningen till tågresenärer vid...

Så ska järnvägsolyckor hanteras – EU presenterar kontinuitetsplan ett år efter Rastattincidenten


Efter en olycka i den tyska staden Rastatt i augusti 2017 blev en högt belastad järnvägskorridor avstängd i nära två månader,...

Klartecken för tyskt statsstöd för ökad konkurrenskraft för järnvägstransporter


Tyskland vill att mer gods transporteras på järnväg i stället för väg och sjösätter ett omfattande bidrag för att underlätta fö...