Konsekvenser av införande av COTIF i svensk rätt

Godståg i trafik

Syftet med föreliggande arbete är att bedöma vilka merkostnader som ett införande av COTIF-regler om regressrätt för järnvägsföretag kan innebära för infrastrukturförvaltare, främst Trafikverket, samt vilka effekter införandet kan få på störningarna i järnvägstrafiken.

COTIF är ett fördrag om internationell järnvägstrafik som Sverige skrivit under men inte införlivat i svensk rätt. I och med skapandet av COTIF bildades även OTIF som är en mellanstatlig organisation för internationell järnvägstrafik. Syftet med OTIF är att förbättra, främja och underlätta för internationell järnvägstrafik och detta genom upprättandet av enhetliga rättsregler (vilka finns i bihang till COTIF), som medlemsländer i OTIF ska ratificera och följa.


Tillfällig nedsättning av banavgifter med anledning av covid-19


  Trafikanalys har tagit del av innehållet i promemorian "Tillfällig nedsättning av banavgifter med anledning av covid-19" och...

Europaparlamentet godkänner överenskommelse om tågpassagerares rättigheter


Europeiska parlamentet har godkänt överenskommelsen med rådet om reviderade regler för tågresenärers rättigheter. Reglerna syft...