Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Godståg i trafik

Konsekvenser av införande av COTIF i svensk rätt

Syftet med föreliggande arbete är att bedöma vilka merkostnader som ett införande av COTIF-regler om regressrätt för järnvägsföretag kan innebära för infrastrukturförvaltare, främst Trafikverket, samt vilka effekter införandet kan få på störningarna i järnvägstrafiken.

COTIF är ett fördrag om internationell järnvägstrafik som Sverige skrivit under men inte införlivat i svensk rätt. I och med skapandet av COTIF bildades även OTIF som är en mellanstatlig organisation för internationell järnvägstrafik. Syftet med OTIF är att förbättra, främja och underlätta för internationell järnvägstrafik och detta genom upprättandet av enhetliga rättsregler (vilka finns i bihang till COTIF), som medlemsländer i OTIF ska ratificera och följa.




Stort intresse för EU:s lotteri för interrailbiljetter – kraftig utvidgning planeras


18-åringar i hela EU inbjöds att delta i utlottningen av 15 000 interrailbiljetter som skulle ge dem gratis tågresor i hela EU...

Kommissionen beslutar om handlingsplan för säkerhet för järnvägsresenärer


Den 29 juni beslutade kommissionen att starta en plattform för säkerhet för järnvägsresenärer i EU. Beslutet följer av...

Europeiska revisionsrätten kritiserar EU:s järnvägsnät för höghastighetstrafik


EU:s medfinansiering för investeringar i höghastighetsbanor uppgår till 23,7 miljarder euro. Men i en ny granskningsrapport frå...