Frankrike hoppar på vätgaståget

Tåg i rörelseoskärpa

Det franska statliga tågbolaget SNCF har beslutat att beställa 15 vätgasdrivna regionaltåg som ersättning för dieseldrivna tåg. Förhoppningen är att de ska kunna sättas i trafik inom två år.

Tågen är utrustade med bränsleceller som producerar elektricitet genom en kombination av väte och syre. Frankrike följer därmed i Tysklands fotspår som började köra med vätgaståg för två år sedan.

Vätgaståg är mycket miljövänligare än dieselmodeller även om Frankrike har problem med att finna ”rent” väte. Hela 95 procent av allt väte som används kommer från naturgas.

Målsättningen är att det inte ska finnas några dieseltåg kvar på Frankrikes järnvägar inom 15 år.

Källa: Techxplore.com 


Infrastrukturförvaltare beskriver hur de kan bidra till sänkta koldioxidutsläpp


I en ny rapport beskriver infrastrukturförvaltarna hur de kan arbeta för att minska koldioxidutsläppen från järnvägen. Det peka...

Remissvar på promemorian "Fjärde järnvägspaketet"


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian "Fjärde järnvägspaketet". Här lämnas förslag till hur EU:s sex rättsakt...

Rekommendationer för att den europeiska järnvägssektorn ska förbli världsledande


En expertgrupp pläderar för ett snabbt införande av det fjärde järnvägspaketet, implementering av ERTMS och andra innovationer...