Frankrike hoppar på vätgaståget

Tåg i rörelseoskärpa

Det franska statliga tågbolaget SNCF har beslutat att beställa 15 vätgasdrivna regionaltåg som ersättning för dieseldrivna tåg. Förhoppningen är att de ska kunna sättas i trafik inom två år.

Tågen är utrustade med bränsleceller som producerar elektricitet genom en kombination av väte och syre. Frankrike följer därmed i Tysklands fotspår som började köra med vätgaståg för två år sedan.

Vätgaståg är mycket miljövänligare än dieselmodeller även om Frankrike har problem med att finna ”rent” väte. Hela 95 procent av allt väte som används kommer från naturgas.

Målsättningen är att det inte ska finnas några dieseltåg kvar på Frankrikes järnvägar inom 15 år.

Källa: Techxplore.com 


Marknaden för internationella tågbiljetter ska analyseras


Trafikanalys har fått regeringens uppdrag att ta fram ett kunskapsunderlag med en nulägesanalys om möjligheterna att boka...

Ny studie om kriterier för gröna järnvägsinvesteringar


Den växande marknaden för gröna obligationer, särskilt inom området klimatsmarta transporter, kan leda till att en betydande...

Europeisk webbportal för järnvägsanläggningar lanserad


I början av juni lanserades en europeisk webbportal, Rail Facilities Portal, med kartor över och information om anläggningar fö...