Tåg i rörelseoskärpa

Det franska statliga tågbolaget SNCF har beslutat att beställa 15 vätgasdrivna regionaltåg som ersättning för dieseldrivna tåg. Förhoppningen är att de ska kunna sättas i trafik inom två år.

Tågen är utrustade med bränsleceller som producerar elektricitet genom en kombination av väte och syre. Frankrike följer därmed i Tysklands fotspår som började köra med vätgaståg för två år sedan.

Vätgaståg är mycket miljövänligare än dieselmodeller även om Frankrike har problem med att finna ”rent” väte. Hela 95 procent av allt väte som används kommer från naturgas.

Målsättningen är att det inte ska finnas några dieseltåg kvar på Frankrikes järnvägar inom 15 år.

Källa: Techxplore.com 


Finns det någon framtid för gränsöverskridande tågtrafik?

Överflyttning av människor och gods till järnväg utgör en viktig del av EU:s klimatarbete. Trots ansträngningar under många år...

EU:s nya tågpassagerarförordning

Trafikanalys har ombetts att yttra sig över ovannämnda remiss. I remissen föreslås hur svensk lag kan anpassas i enlighet med...

Förslag till Transportstyrelsens föreskrift om olycks- och säkerhetsrapportering för järnväg

Transportstyrelsen har gett Trafikanalys möjlighet att yttra sig över förslaget för ny föreskrift om olycks- och säkerhetsrappo...