Yttrande över EU-kommissionens förslag till nya CO2-krav för lätta fordon

""

Trafikanalys står bakom det förslag som framförts av myndigheterna inom det s.k. SOFT-uppdraget om att Sverige bör verka för utsläppsminskningskrav för nya personbilar som motsvarar max 70 g CO2/km till 2025 samt max 50 g CO2/km till 2030. Detta motsvarar en procentuell minskning av utsläppen om 30 procent till 2025, och 50 procent till 2030, jämfört med år 2021 – det vill säga en betydligt högre reduktionsnivå än den som EU-kommissionen nu föreslår. Slutsatsen blir att ambitionsnivån i kommissionens förslag bör höjas.

De utsläppsminskningskrav som kommissionen föreslår för nya lätta fordon kommer inte i tillräcklig utsträckning bidra till Sveriges mål om en 70-procentig minskning av växthusgasutsläppen från inrikes transporter till år 2030 (jämfört med 2010).

I rapporten "Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet" (2017) har sex statliga myndigheter, inklusive Trafikanalys, föreslagit att Sverige ska verka för utsläppsminskningskrav för nya personbilar som motsvarar max 70 g CO2/km till 2025 samt max 50 g CO2/km till 2030. Detta motsvarar en procentuell minskning av utsläppen om 30 procent till 2025, och 50 procent till 2030, jämfört med år 2021 – alltså en betydligt större utsläppsminskning än den som kommissionen nu föreslår. Trafikanalys står fortsatt fast vid myndigheternas gemensamma rekommendation.

Läs hela remissyttrandet nedan.

Hela remissyttrandet


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...