""

Trafikanalys står bakom det förslag som framförts av myndigheterna inom det s.k. SOFT-uppdraget om att Sverige bör verka för utsläppsminskningskrav för nya personbilar som motsvarar max 70 g CO2/km till 2025 samt max 50 g CO2/km till 2030. Detta motsvarar en procentuell minskning av utsläppen om 30 procent till 2025, och 50 procent till 2030, jämfört med år 2021 – det vill säga en betydligt högre reduktionsnivå än den som EU-kommissionen nu föreslår. Slutsatsen blir att ambitionsnivån i kommissionens förslag bör höjas.

Hela remissyttrandet

Remissvar
Publicerad:  29 januari 2018

De utsläppsminskningskrav som kommissionen föreslår för nya lätta fordon kommer inte i tillräcklig utsträckning bidra till Sveriges mål om en 70-procentig minskning av växthusgasutsläppen från inrikes transporter till år 2030 (jämfört med 2010).

I rapporten "Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet" (2017) har sex statliga myndigheter, inklusive Trafikanalys, föreslagit att Sverige ska verka för utsläppsminskningskrav för nya personbilar som motsvarar max 70 g CO2/km till 2025 samt max 50 g CO2/km till 2030. Detta motsvarar en procentuell minskning av utsläppen om 30 procent till 2025, och 50 procent till 2030, jämfört med år 2021 – alltså en betydligt större utsläppsminskning än den som kommissionen nu föreslår. Trafikanalys står fortsatt fast vid myndigheternas gemensamma rekommendation.

Läs hela remissyttrandet nedan.