Yttrande över EU-kommissionens förslag till nya CO2-krav för lätta fordon

""

Trafikanalys står bakom det förslag som framförts av myndigheterna inom det s.k. SOFT-uppdraget om att Sverige bör verka för utsläppsminskningskrav för nya personbilar som motsvarar max 70 g CO2/km till 2025 samt max 50 g CO2/km till 2030. Detta motsvarar en procentuell minskning av utsläppen om 30 procent till 2025, och 50 procent till 2030, jämfört med år 2021 – det vill säga en betydligt högre reduktionsnivå än den som EU-kommissionen nu föreslår. Slutsatsen blir att ambitionsnivån i kommissionens förslag bör höjas.

De utsläppsminskningskrav som kommissionen föreslår för nya lätta fordon kommer inte i tillräcklig utsträckning bidra till Sveriges mål om en 70-procentig minskning av växthusgasutsläppen från inrikes transporter till år 2030 (jämfört med 2010).

I rapporten "Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet" (2017) har sex statliga myndigheter, inklusive Trafikanalys, föreslagit att Sverige ska verka för utsläppsminskningskrav för nya personbilar som motsvarar max 70 g CO2/km till 2025 samt max 50 g CO2/km till 2030. Detta motsvarar en procentuell minskning av utsläppen om 30 procent till 2025, och 50 procent till 2030, jämfört med år 2021 – alltså en betydligt större utsläppsminskning än den som kommissionen nu föreslår. Trafikanalys står fortsatt fast vid myndigheternas gemensamma rekommendation.

Läs hela remissyttrandet nedan.

Hela remissyttrandet


Fråga: Hur gamla är olika typer av vägfordon?


Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2019) motorcyklarna allra äldst (19,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Fråga: Hur många omkommer och skadas i vägtrafiken i olika kommuner?


Under 2019 omkom totalt 221 personer i vägtrafiken, mot 324 personer året innan. Antal omkomna 2019 var därmed det lägsta antal...