""

Företrädare för EU-parlamentet och medlemsländerna har kommit överens om ett förslag till lagstiftning för att reformera typgodkännandet av fordon inom unionen i kölvattnet av "dieselgate".

Överenskommelsen syftar bland annat till att förbättra transparens, koordinering av systemet och ytterligare harmonisering av regelverket för att förhindra fusk.

Reformen medför att EU-kommissionen kommer att få nya övervaknings- och tillsynsbefogenheter över de nationella myndigheter som ansvarar för typgodkännandet av fordon. Förslaget måste fortfarande godkännas av EU-parlamentet och EU-rådet.

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...