Tuffare utsläppstester för personbilar träder i kraft 1 september

""

Från och med den 1 september 2017 måste nya bilmodeller i EU klara nya och mer tillförlitliga utsläppstester i både verklig körning (”Real Driving Emissions”, RDE) och i laboratoriemiljö (”World Harmonised Light Vehicle Test Procedure", WLTP).

 I WLTP-testet mäts utsläpp av koldioxid och luftföroreningar, och bränsleförbrukningen testas. I RDE-testet ingår mätning av kväveoxider och partiklar. De nya testmetoderna införs eftersom tidigare metoder visat sig underskatta vissa utsläpp i verklig körning.

Mer information:

Från Euractiv

Från EU Observer


Yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel


Trafikanalys har lämnat följande yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel. 

Risker och sårbarheter med uppkopplade, samverkande och automatiserade vägfordon


Utvecklingen mot att allt fler fordon kopplas upp, samverkar och automatiseras medför att fler verksamheter exponeras mot...