Tuffare utsläppstester för personbilar träder i kraft 1 september

""

Från och med den 1 september 2017 måste nya bilmodeller i EU klara nya och mer tillförlitliga utsläppstester i både verklig körning (”Real Driving Emissions”, RDE) och i laboratoriemiljö (”World Harmonised Light Vehicle Test Procedure", WLTP).

 I WLTP-testet mäts utsläpp av koldioxid och luftföroreningar, och bränsleförbrukningen testas. I RDE-testet ingår mätning av kväveoxider och partiklar. De nya testmetoderna införs eftersom tidigare metoder visat sig underskatta vissa utsläpp i verklig körning.

Mer information:

Från Euractiv

Från EU Observer


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...