Tuffare utsläppstester för personbilar träder i kraft 1 september

""

Från och med den 1 september 2017 måste nya bilmodeller i EU klara nya och mer tillförlitliga utsläppstester i både verklig körning (”Real Driving Emissions”, RDE) och i laboratoriemiljö (”World Harmonised Light Vehicle Test Procedure", WLTP).

 I WLTP-testet mäts utsläpp av koldioxid och luftföroreningar, och bränsleförbrukningen testas. I RDE-testet ingår mätning av kväveoxider och partiklar. De nya testmetoderna införs eftersom tidigare metoder visat sig underskatta vissa utsläpp i verklig körning.

Mer information:

Från Euractiv

Från EU Observer


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...