Tuffare utsläppstester för personbilar träder i kraft 1 september

""

Från och med den 1 september 2017 måste nya bilmodeller i EU klara nya och mer tillförlitliga utsläppstester i både verklig körning (”Real Driving Emissions”, RDE) och i laboratoriemiljö (”World Harmonised Light Vehicle Test Procedure", WLTP).

 I WLTP-testet mäts utsläpp av koldioxid och luftföroreningar, och bränsleförbrukningen testas. I RDE-testet ingår mätning av kväveoxider och partiklar. De nya testmetoderna införs eftersom tidigare metoder visat sig underskatta vissa utsläpp i verklig körning.

Mer information:

Från Euractiv

Från EU Observer


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).