""

Från och med den 1 september 2017 måste nya bilmodeller i EU klara nya och mer tillförlitliga utsläppstester i både verklig körning (”Real Driving Emissions”, RDE) och i laboratoriemiljö (”World Harmonised Light Vehicle Test Procedure", WLTP).

 I WLTP-testet mäts utsläpp av koldioxid och luftföroreningar, och bränsleförbrukningen testas. I RDE-testet ingår mätning av kväveoxider och partiklar. De nya testmetoderna införs eftersom tidigare metoder visat sig underskatta vissa utsläpp i verklig körning.

Mer information:

Från Euractiv

Från EU Observer


Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...

Nya regler för produktion, avfallshantering och design av batterier

I tidigare nyhetsbrev berättade vi att Europeiska kommissionen har lämnat ett förslag med nya regler för produktion,...