Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Tuffare regler för den tunga yrkestrafiken

Händer på lastbilsratt

Lastbilsförare och fackföreningar kräver att Europeiska kommissionen stänger kryphålen som möjliggör att godsleveranser inom unionen utförs av underbetalda arbetare från de fattigaste EU-länderna.

Kommissionär Bulc planerar att presentera en reform på området i maj, men uttalade sig redan nu om att brevlådeföretag som pressar förarlönerna är en av huvudorsakerna till slitningarna mellan låglöne- och höglöneländer.

Bulc avser inte att ändra på cabotagereglerna, men har planer på att stärka tvingande åtgärder som förhindrar arbetsgivare från att bryta mot lagen. Enligt Europeiska transportarbetarförbundet kan det innebära att lastbilar måste utrustas med apparater som registrerar förarens nationalitet, var, när och hur länge de kör på vägarna.

De gränsöverskridande transporterna har ökat inom EU. Polska förare transporterar mer gods över gränserna än några andra nationaliteter. Tyskland och Frankrike är de länder där störst mängd gods transporteras av utländska förare, enligt uppgifter från Eurostat 2014. Kommissionen har länge eftersträvat EU gemensamma sociala standarder för lastbilsförare men utan att få igenom några regler. Nationella minimilöner (jmf Tyskland och Frankrike) anser dock Bulc inte är vägen att gå. Men nya arbetsmarknadsregler väntas ingå i förslaget som kommer senare i vår. Utstationeringsdirektivet har för tillfället fastnat i trepartsförhandlingarna mellan Europaparlamentet, Europeiska kommissionen och Europeiska unionens råd.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Bulc vill ha minimilön

Euractive: Bryssel tar strid mot Tyskland om minimilön

Euractive: Inget slut i sikte om utstationeringsdirektivet


Tydligare, rättvisare och mer tillämpbara regler för lastbilsförare


Europeiska unionsrådet har enats kring en ståndpunkt kring förändringar av reglerna inom vägtransportsektorn gällande bland ann...

Trafikolyckorna i EU med dödlig utgång minskar svagt


I samband med den europeiska minnesdagen för trafikoffer den 18 november presenterade Kommissionen siffror för trafikolyckornas...

Efter NOx-fusket med lastbilar: Danmark vill ha mer EU-regler


Efter att det framkommit att lastbilar utrustats med hjälpmedel för att dölja verkliga utsläpp av NOx med upp till 45 gånger av...