Tuffare regler för den tunga yrkestrafiken

Händer på lastbilsratt

Lastbilsförare och fackföreningar kräver att Europeiska kommissionen stänger kryphålen som möjliggör att godsleveranser inom unionen utförs av underbetalda arbetare från de fattigaste EU-länderna.

Kommissionär Bulc planerar att presentera en reform på området i maj, men uttalade sig redan nu om att brevlådeföretag som pressar förarlönerna är en av huvudorsakerna till slitningarna mellan låglöne- och höglöneländer.

Bulc avser inte att ändra på cabotagereglerna, men har planer på att stärka tvingande åtgärder som förhindrar arbetsgivare från att bryta mot lagen. Enligt Europeiska transportarbetarförbundet kan det innebära att lastbilar måste utrustas med apparater som registrerar förarens nationalitet, var, när och hur länge de kör på vägarna.

De gränsöverskridande transporterna har ökat inom EU. Polska förare transporterar mer gods över gränserna än några andra nationaliteter. Tyskland och Frankrike är de länder där störst mängd gods transporteras av utländska förare, enligt uppgifter från Eurostat 2014. Kommissionen har länge eftersträvat EU gemensamma sociala standarder för lastbilsförare men utan att få igenom några regler. Nationella minimilöner (jmf Tyskland och Frankrike) anser dock Bulc inte är vägen att gå. Men nya arbetsmarknadsregler väntas ingå i förslaget som kommer senare i vår. Utstationeringsdirektivet har för tillfället fastnat i trepartsförhandlingarna mellan Europaparlamentet, Europeiska kommissionen och Europeiska unionens råd.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Bulc vill ha minimilön

Euractive: Bryssel tar strid mot Tyskland om minimilön

Euractive: Inget slut i sikte om utstationeringsdirektivet


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...