Vägavgift

På transportrådets möte den 8 juni diskuterades EU-kommissionens förslag till ”mobilitetspaket”, innehållande åtta olika lagförslag på transportområdet. Ministrarna var generellt positiva till förslagen, men flera framhöll att medlemsländerna bör få större frihet att själva besluta om utformning av vägavgifter (jämfört med kommissionens förslag).

Sverige, Nederländerna och Danmark var också kritiska till att paketet inte innehöll någon översyn av det s.k. kombidirektivet (direktiv 92/106/EEG om gemensamma regler för vissa former av kombinerad transport av gods mellan medlemsstaterna). Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson framhöll att direktivet borde ha uppdaterats med tanke på den rådande diskussionen om att det utnyttjas för att kringgå cabotageregler. 

På samma rådsmöte tog man bl.a. ställning till uppdaterade regler för utbildning och kvalifikationer för yrkesförare. De uppdaterade reglerna ger större vikt åt säkerhetsfrågor i utbildningen, och ska underlätta godkännandet av kvalifikationer som inhämtats i ett annat EU-land.

Se huvudsakliga resultat från mötet på rådets webbplats.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...