Elbil som laddas

EU-kommissionen tar varje månad beslut rörande medlemsstaters överträdelser av olika EU-bestämmelser. Bland juli månads ärenden finns bl.a. ett beslut om att skicka en s.k. formell underrättelse till Sverige.

Bakgrunden är att det i direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen (dir. 2014/94/EU) anges att alla medlemsstater ska skicka in en nationell handlingsplan till kommissionen, som beskriver hur medlemsstaten ifråga avser att utveckla marknaden för alternativa drivmedel inom transportsektorn och bygga ut den tillhörande infrastrukturen. Sverige har skickat in en sådan handlingsplan, men kommissionen anser att planen inte uppfyller de krav som anges i direktivet. Sverige måste nu inkomma med en förklaring till kommissionen. Kommissionen anklagar även Grekland, Irland, Malta, Rumänien, Slovenien och Storbritannien för att de inte har lämnat in någon nationell handlingsplan överhuvudtaget. Andra överträdelseärenden under juli månad rör bl.a. reglerna om passagerare till sjöss och på inre vattenvägar (Grekland), havsplanering (Bulgarien, Cypern, Finland, Grekland och Kroatien) samt typgodkännande av fordon (Grekland, Luxemburg, Spanien, Storbritannien och Tyskland).


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...