Socialdemokrater i EU-parlamentet vill se 40 procent lägre koldioxidutsläpp från nya lätta fordon till 2030

""

Den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet (S&D) vill att koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i unionen ska minska med 40 procent till år 2030, jämfört med år 2021. Förslaget från kommissionen, som nu ska behandlas i parlamentet och rådet, är att utsläppen ska minska med 30 procent.

S&D vill också gå ifrån dagens modell där tyngre fordon tillåts ha högre utsläpp, ska ersättas med en modell som baseras på fordonets ”avtryck” (foot print). Tyskland har tidigare motsatt sig en sådan modell eftersom man menar att det skulle missgynna tillverkare av tyngre fordon. S&D:s inställning har betydelse eftersom ansvarig rapportör i frågan (Miriam Dalli) kommer från denna partigrupp.

Läs mer här.

Mer info i ämnet:

Intervju med generalsekreteraren för ACEA (europeiska branschorganisationen för fordonstillverkare) om de föreslagna utsläppskraven

Anteckningar från miljöutskottets möte med klimatkommissionär Miguel Arias Cañete, där bl.a. förslaget om nya utsläppskrav diskuterades  

Faktablad från EU-parlamentet om förslaget 


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...