""

Den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet (S&D) vill att koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i unionen ska minska med 40 procent till år 2030, jämfört med år 2021. Förslaget från kommissionen, som nu ska behandlas i parlamentet och rådet, är att utsläppen ska minska med 30 procent.

S&D vill också gå ifrån dagens modell där tyngre fordon tillåts ha högre utsläpp, ska ersättas med en modell som baseras på fordonets ”avtryck” (foot print). Tyskland har tidigare motsatt sig en sådan modell eftersom man menar att det skulle missgynna tillverkare av tyngre fordon. S&D:s inställning har betydelse eftersom ansvarig rapportör i frågan (Miriam Dalli) kommer från denna partigrupp.

Läs mer här.

Mer information i ämnet:

Intervju med generalsekreteraren för ACEA (europeiska branschorganisationen för fordonstillverkare) om de föreslagna utsläppskraven

Faktablad från EU-parlamentet om förslaget 


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga kortidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...