Socialdemokrater i EU-parlamentet vill se 40 procent lägre koldioxidutsläpp från nya lätta fordon till 2030

""

Den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet (S&D) vill att koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i unionen ska minska med 40 procent till år 2030, jämfört med år 2021. Förslaget från kommissionen, som nu ska behandlas i parlamentet och rådet, är att utsläppen ska minska med 30 procent.

S&D vill också gå ifrån dagens modell där tyngre fordon tillåts ha högre utsläpp, ska ersättas med en modell som baseras på fordonets ”avtryck” (foot print). Tyskland har tidigare motsatt sig en sådan modell eftersom man menar att det skulle missgynna tillverkare av tyngre fordon. S&D:s inställning har betydelse eftersom ansvarig rapportör i frågan (Miriam Dalli) kommer från denna partigrupp.

Läs mer här.

Mer information i ämnet:

Intervju med generalsekreteraren för ACEA (europeiska branschorganisationen för fordonstillverkare) om de föreslagna utsläppskraven

Faktablad från EU-parlamentet om förslaget 


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).