""

Den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet (S&D) vill att koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i unionen ska minska med 40 procent till år 2030, jämfört med år 2021. Förslaget från kommissionen, som nu ska behandlas i parlamentet och rådet, är att utsläppen ska minska med 30 procent.

S&D vill också gå ifrån dagens modell där tyngre fordon tillåts ha högre utsläpp, ska ersättas med en modell som baseras på fordonets ”avtryck” (foot print). Tyskland har tidigare motsatt sig en sådan modell eftersom man menar att det skulle missgynna tillverkare av tyngre fordon. S&D:s inställning har betydelse eftersom ansvarig rapportör i frågan (Miriam Dalli) kommer från denna partigrupp.

Läs mer här.

Mer information i ämnet:

Intervju med generalsekreteraren för ACEA (europeiska branschorganisationen för fordonstillverkare) om de föreslagna utsläppskraven

Faktablad från EU-parlamentet om förslaget 


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...