Nya bilar i rad

Europeisk Utblick har tidigare rapporterat om kommissionens förslag till nya regler för typgodkännande av och marknadstillsyn över nya motorfordon, som presenterades i januari 2016. I december 2017 nådde representanter för parlamentet och rådet en preliminär överenskommelse om förordningens slutliga utformning. 

Parlamentet lämnade i april sitt formella godkännande av överenskommelsen, och den 22 maj gjorde rådet detsamma. Detta innebär att de nya kraven kan börja gälla från och med 1 september 2020.

Syftet med de nya reglerna är att säkerställa att biltillverkare inte fuskar i utsläppstester, och att de bötfälls om så ändå sker. Varje medlemsland måste genomföra ett visst antal kontroller av nya fordon varje år, och en viss andel av dessa kontroller måste vara utsläppsrelaterade. Förordningen ger också kommissionen möjlighet att genomföra tester och inspektioner av fordon för att kontrollera regelefterlevnaden, för att kunna initiera återkallanden av fordonsmodeller och för att kunna bötfälla fordonstillverkare med upp till 30 000 euro per fordon som inte uppfyller kraven.

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...