Snabbtåg i Kina

EU-parlamentets transportutskott har låtit ta fram en studie om Kinas planer på en ny ”sidenväg” för godstransporter mellan Asien och Europa. I studien undersöks vilka möjligheter och utmaningar de kinesiska infrastrukturplanerna kan innebära för EU:s transportsystem.

I planerna ingår bl.a. anläggning av nya järnvägar från Kina till Rotterdam respektive medelhavskusten. ”The Belt and Road Initiative”, som planerna brukar kallas av den kinesiska regimen, kan enligt studien leda till minskade utsläpp av koldioxid genom överflyttning av godstransporter från luft- och sjöfart till järnväg.

Å andra sidan lyfter studien också fram ett antal utmaningar, bl.a. att infrastrukturprojekt kan komma att implementeras som en följd av tillgången till kinesisk finansiering, utan någon objektiv bedömning av efterfrågan eller projektens hållbarhet. Projekten kan också komma att konkurrera med, eller överlappa, andra infrastrukturprojekt inom eller utanför EU.

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...