Snabbtåg i Kina

EU-parlamentets transportutskott har låtit ta fram en studie om Kinas planer på en ny ”sidenväg” för godstransporter mellan Asien och Europa. I studien undersöks vilka möjligheter och utmaningar de kinesiska infrastrukturplanerna kan innebära för EU:s transportsystem.

I planerna ingår bl.a. anläggning av nya järnvägar från Kina till Rotterdam respektive medelhavskusten. ”The Belt and Road Initiative”, som planerna brukar kallas av den kinesiska regimen, kan enligt studien leda till minskade utsläpp av koldioxid genom överflyttning av godstransporter från luft- och sjöfart till järnväg.

Å andra sidan lyfter studien också fram ett antal utmaningar, bl.a. att infrastrukturprojekt kan komma att implementeras som en följd av tillgången till kinesisk finansiering, utan någon objektiv bedömning av efterfrågan eller projektens hållbarhet. Projekten kan också komma att konkurrera med, eller överlappa, andra infrastrukturprojekt inom eller utanför EU.

Läs mer här.


Minskar vägtrafiken när bränslet blir dyrare?

Vägtrafikens omfattning på statligt vägnät har varit relativt oförändrad under 2022, trots bränslepriser som varit upp till 70...

Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...