""

EU-parlamentets transportutskott har låtit några forskare ta fram en rapport om de ekonomiska förutsättningarna (inkl. direkta och indirekta kostnader och nyttor) för att skapa nationella databaser för vägtrafiktillsyn, som en följd av introduktionen av s.k. smarta färdskrivare (”andra generationens digitala färdskrivare”) i tunga vägfordon. 

I rapporten undersöks möjligheterna att antingen bygga helt nya databaser som kan hantera data från nya smarta färdskrivare, eller att vidareutveckla befintliga databaser. Man räknar också på två olika alternativ: att förse hela den befintliga fordonsflottan med smarta färdskrivare på en gång, eller att fasa in tekniken under en längre tid genom att bara installera den i nya fordon.

En av rapportens slutsatser är att nationella databaser av det studerade slaget inte skulle innebära så stora besparingar på tillsynsområdet, men att de skulle bidra till förbättrad konkurrens på vägtransportområdet. Den ekonomiska genomförbarheten bedöms som god – de främsta hindren bedöms snarare vara juridiska och organisatoriska, och röra bl.a. datasäkerhetsfrågor.

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...