""

Som en följd av Dieselgate presenterade EU-kommissionen i januari 2016 ett förslag till nya regler för typgodkännande av och marknadstillsyn över nya motorfordon. Syftet med de nya reglerna var att säkerställa att biltillverkare inte fuskar i utsläppstester, och att de bötfälls om så ändå sker.

I december 2017 nådde representanter för parlamentet och rådet en preliminär överenskommelse om förordningens slutliga utformning. Parlamentet har nu (18 april) formellt godkänt förordningstexten, som bl.a. innebär att varje medlemsland måste genomföra ett visst antal kontroller av nya fordon varje år, och att en viss andel av dessa kontroller måste vara utsläppsrelaterade.

Förordningen ger också kommissionen möjlighet att genomföra tester och inspektioner av fordon för att kontrollera regelefterlevnaden, för att kunna initiera återkallanden av fordonsmodeller och för att kunna bötfälla fordonstillverkare med upp till 30 000 euro per fordon som inte uppfyller kraven. När parlamentet nu har godkänt överenskommelsen återstår bara ett formellt godkännande från rådet. De nya kraven börjar sedan gälla från 1 september 2020.

Läs mer här.

Läs rapport från The Parliament Magazine om parlamentets beslut.