Parlamentet godkänner krav på laddinfrastruktur i nya byggnader

Elbil som laddas

I november 2016 presenterade EU-kommissionen ett förslag till nytt direktiv om byggnaders energiprestanda. I förslaget finns krav på utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon vid byggande av nya, eller renovering av gamla, byggnader. 

Förslaget har bearbetats av rådet och parlamentet, och i december förra året nådde de två institutionerna en preliminär överenskommelse om direktivets slutliga utformning. Nu (den 17 april) har parlamentet slutgiltigt godkänt överenskommelsen, som bl.a. innebär att alla nya byggnader med mer än tio parkeringsplatser måste förses med en laddpunkt för elfordon. Dessutom ska det finnas el framdraget för att enkelt kunna skapa fler laddpunkter. Nu återstår bara att rådet formellt ska godkänna direktivet, vilket kommer att ske inom de närmaste veckorna.

Kommissionen hade i sitt ursprungsförslag ställt högre krav på utbyggnaden av laddinfrastruktur, men rådet och parlamentet har valt att lägga sig på en lägre ambitionsnivå. Parlamentets ansvarige rapportör, Bendt Bendtsen, menar att de nya reglerna kommer att fungera som en drivkraft för utbyggnad av infrastrukturen för elfordon, men att detta måste ske på ett ”hållbart, marknadsanpassat sätt”.

Läs mer här.

Läs kommissionens reaktion på parlamentets beslut. 


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...