Elbil som laddas

I november 2016 presenterade EU-kommissionen ett förslag till nytt direktiv om byggnaders energiprestanda. I förslaget finns krav på utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon vid byggande av nya, eller renovering av gamla, byggnader. 

Förslaget har bearbetats av rådet och parlamentet, och i december förra året nådde de två institutionerna en preliminär överenskommelse om direktivets slutliga utformning. Nu (den 17 april) har parlamentet slutgiltigt godkänt överenskommelsen, som bl.a. innebär att alla nya byggnader med mer än tio parkeringsplatser måste förses med en laddpunkt för elfordon. Dessutom ska det finnas el framdraget för att enkelt kunna skapa fler laddpunkter. Nu återstår bara att rådet formellt ska godkänna direktivet, vilket kommer att ske inom de närmaste veckorna.

Kommissionen hade i sitt ursprungsförslag ställt högre krav på utbyggnaden av laddinfrastruktur, men rådet och parlamentet har valt att lägga sig på en lägre ambitionsnivå. Parlamentets ansvarige rapportör, Bendt Bendtsen, menar att de nya reglerna kommer att fungera som en drivkraft för utbyggnad av infrastrukturen för elfordon, men att detta måste ske på ett ”hållbart, marknadsanpassat sätt”.

Läs mer här.

Läs kommissionens reaktion på parlamentets beslut. 


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga korttidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...