Parlamentet godkänner krav på laddinfrastruktur i nya byggnader

Elbil som laddas

I november 2016 presenterade EU-kommissionen ett förslag till nytt direktiv om byggnaders energiprestanda. I förslaget finns krav på utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon vid byggande av nya, eller renovering av gamla, byggnader. 

Förslaget har bearbetats av rådet och parlamentet, och i december förra året nådde de två institutionerna en preliminär överenskommelse om direktivets slutliga utformning. Nu (den 17 april) har parlamentet slutgiltigt godkänt överenskommelsen, som bl.a. innebär att alla nya byggnader med mer än tio parkeringsplatser måste förses med en laddpunkt för elfordon. Dessutom ska det finnas el framdraget för att enkelt kunna skapa fler laddpunkter. Nu återstår bara att rådet formellt ska godkänna direktivet, vilket kommer att ske inom de närmaste veckorna.

Kommissionen hade i sitt ursprungsförslag ställt högre krav på utbyggnaden av laddinfrastruktur, men rådet och parlamentet har valt att lägga sig på en lägre ambitionsnivå. Parlamentets ansvarige rapportör, Bendt Bendtsen, menar att de nya reglerna kommer att fungera som en drivkraft för utbyggnad av infrastrukturen för elfordon, men att detta måste ske på ett ”hållbart, marknadsanpassat sätt”.

Läs mer här.

Läs kommissionens reaktion på parlamentets beslut. 


Yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022 (Fi...

Remiss av regional cykelplan för Stockholms län


Trafikanalys har fått möjligheten att kommentera en remiss om regional cykelplan för Stockholms län. Trafikanalys yttrar sig ba...