Händer på lastbilsratt

Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik ska få börja köra på europeiska vägar.

I och med beslutet ändras befintliga regler för lastbilars maximilängd, och syftet är att den extra längden ska användas för att skapa en rundare hyttfront utan att inkräkta på lastutrymmet. Detta minskar förbättrar förarens sikt, och ska minska skadorna på andra fordon vid en eventuell krock.

Kommissionen bedömer att detta kan spara upp till 500 liv per år i vägtrafiken. Rundare hyttfronter ökar också energieffektiviteten.

Källa: Läs mer om detta hos EU-rådet 


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...