Mer aerodynamiska lastbilar tillåts på europeiska vägar från september 2020

Händer på lastbilsratt

Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik ska få börja köra på europeiska vägar.

I och med beslutet ändras befintliga regler för lastbilars maximilängd, och syftet är att den extra längden ska användas för att skapa en rundare hyttfront utan att inkräkta på lastutrymmet. Detta minskar förbättrar förarens sikt, och ska minska skadorna på andra fordon vid en eventuell krock.

Kommissionen bedömer att detta kan spara upp till 500 liv per år i vägtrafiken. Rundare hyttfronter ökar också energieffektiviteten.

Källa: Läs mer om detta hos EU-rådet 


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).