Mer aerodynamiska lastbilar tillåts på europeiska vägar från september 2020

Händer på lastbilsratt

Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik ska få börja köra på europeiska vägar.

I och med beslutet ändras befintliga regler för lastbilars maximilängd, och syftet är att den extra längden ska användas för att skapa en rundare hyttfront utan att inkräkta på lastutrymmet. Detta minskar förbättrar förarens sikt, och ska minska skadorna på andra fordon vid en eventuell krock.

Kommissionen bedömer att detta kan spara upp till 500 liv per år i vägtrafiken. Rundare hyttfronter ökar också energieffektiviteten.

Källa: Läs mer om detta hos EU-rådet 


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...