Händer på lastbilsratt

Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik ska få börja köra på europeiska vägar.

I och med beslutet ändras befintliga regler för lastbilars maximilängd, och syftet är att den extra längden ska användas för att skapa en rundare hyttfront utan att inkräkta på lastutrymmet. Detta minskar förbättrar förarens sikt, och ska minska skadorna på andra fordon vid en eventuell krock.

Kommissionen bedömer att detta kan spara upp till 500 liv per år i vägtrafiken. Rundare hyttfronter ökar också energieffektiviteten.

Källa: Läs mer om detta hos EU-rådet 


Yttrande över betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system

Trafikanalys har lämnat följande yttrande över betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt...

Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...