Mer aerodynamiska lastbilar tillåts på europeiska vägar från september 2020

Händer på lastbilsratt

Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik ska få börja köra på europeiska vägar.

I och med beslutet ändras befintliga regler för lastbilars maximilängd, och syftet är att den extra längden ska användas för att skapa en rundare hyttfront utan att inkräkta på lastutrymmet. Detta minskar förbättrar förarens sikt, och ska minska skadorna på andra fordon vid en eventuell krock.

Kommissionen bedömer att detta kan spara upp till 500 liv per år i vägtrafiken. Rundare hyttfronter ökar också energieffektiviteten.

Källa: Läs mer om detta hos EU-rådet 


Yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022 (Fi...

Remiss av regional cykelplan för Stockholms län


Trafikanalys har fått möjligheten att kommentera en remiss om regional cykelplan för Stockholms län. Trafikanalys yttrar sig ba...