Hand på en bilratt

EU:s medlemsstater har nått en överenskommelse om nya regler för typgodkännande av personbilar, trots motstånd från Tyskland och Lettland. Man kommer dock att fortsätta diskutera frågan om böter för fordonstillverkare som bryter mot EU:s utsläpps- och säkerhetsregler.

Detta enligt nyhetstjänsten ENDS Europe. Länderna är överens om att kommissionen ska få mandat att utfärda böter på upp till 30 000 euro, men man är oense om bl.a. ifall böterna ska ses som intäkter till EU-budgeten, och ifall böterna ska utfärdas med hjälp av delegerade akter, vilket skulle ge EU-parlamentet vetorättigheter. De slutliga detaljerna i överenskommelsen ska fastställas av ministrarna vid konkurrenskraftsrådets möte den 29 maj, och därefter vidtar förhandlingar mellan rådet och parlamentet.

Mer information om lagstiftningsärendet finns på EU-parlamentets webbplats.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...