Kritik till energiministrar

Elbil som laddas

EU:s energikommissionär kritiserar energiministrar för låga ambitioner gällande laddningsinfrastruktur.

EU:s energiministrar har kommit överens om ändringar av kommissionens förslag till revidering av direktivet om byggnaders energiprestanda. Enligt kommissionens ursprungliga förslag skulle var tionde parkeringsplats i både kommersiella byggnader och flerbostadshus förses med en laddpunkt för elfordon. Medlemsländernas energiministrar har nu istället kommit överens om att det räcker med en enda laddpunkt per byggnad (men att kablar ska dras till var tredje parkeringsplats). För bostadshus ställer man inga krav på laddpunkter överhuvudtaget, men säger att alla parkeringsplatser (i bostadshus med mer än tio parkeringsplatser) ska ha kablar dragna så att man i framtiden kan installera en laddstation. EU:s energikommissionär, Miguel Arias Cañete, säger i en kommentar att rådets beslut endast kommer att leda till utbyggnad av ca 115 000 nya laddplatser, att jämföra med 3,1 miljoner laddplatser med kommissionens ursprungliga förslag. Canete hoppas nu på en ambitionshöjning när förhandlingarna om förslaget börjar mellan rådet och parlamentet (parlamentets industri- och energiutskott ska ta ställning till kommissionens förslag i oktober).

Se rådets egen rapportering om överenskommelsen: http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2017/06/26/


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...