Elbil som laddas

EU:s energikommissionär kritiserar energiministrar för låga ambitioner gällande laddningsinfrastruktur.

EU:s energiministrar har kommit överens om ändringar av kommissionens förslag till revidering av direktivet om byggnaders energiprestanda. Enligt kommissionens ursprungliga förslag skulle var tionde parkeringsplats i både kommersiella byggnader och flerbostadshus förses med en laddpunkt för elfordon. Medlemsländernas energiministrar har nu istället kommit överens om att det räcker med en enda laddpunkt per byggnad (men att kablar ska dras till var tredje parkeringsplats). För bostadshus ställer man inga krav på laddpunkter överhuvudtaget, men säger att alla parkeringsplatser (i bostadshus med mer än tio parkeringsplatser) ska ha kablar dragna så att man i framtiden kan installera en laddstation. EU:s energikommissionär, Miguel Arias Cañete, säger i en kommentar att rådets beslut endast kommer att leda till utbyggnad av ca 115 000 nya laddplatser, att jämföra med 3,1 miljoner laddplatser med kommissionens ursprungliga förslag. Canete hoppas nu på en ambitionshöjning när förhandlingarna om förslaget börjar mellan rådet och parlamentet (parlamentets industri- och energiutskott ska ta ställning till kommissionens förslag i oktober).

Se rådets egen rapportering om överenskommelsen: http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2017/06/26/


Förslag till ändrad placering av betalstationer för trängselskatt

Trafikanalys har svarat på en remiss om en ändrad placering av betalstationer för trängselskatt i Stockholm. Förslaget innebär...

Uppdrag att utreda nya regler för A-traktorer

Trafikanalys har svarat på en remiss om Transportstyrelsens utredning av nya regler för A-traktorer. Sammanfattningsvis...

Minskar vägtrafiken när bränslet blir dyrare?

Vägtrafikens omfattning på statligt vägnät har varit relativt oförändrad under 2022, trots bränslepriser som varit upp till 70...