Elbil som laddas

EU:s energikommissionär kritiserar energiministrar för låga ambitioner gällande laddningsinfrastruktur.

EU:s energiministrar har kommit överens om ändringar av kommissionens förslag till revidering av direktivet om byggnaders energiprestanda. Enligt kommissionens ursprungliga förslag skulle var tionde parkeringsplats i både kommersiella byggnader och flerbostadshus förses med en laddpunkt för elfordon. Medlemsländernas energiministrar har nu istället kommit överens om att det räcker med en enda laddpunkt per byggnad (men att kablar ska dras till var tredje parkeringsplats). För bostadshus ställer man inga krav på laddpunkter överhuvudtaget, men säger att alla parkeringsplatser (i bostadshus med mer än tio parkeringsplatser) ska ha kablar dragna så att man i framtiden kan installera en laddstation. EU:s energikommissionär, Miguel Arias Cañete, säger i en kommentar att rådets beslut endast kommer att leda till utbyggnad av ca 115 000 nya laddplatser, att jämföra med 3,1 miljoner laddplatser med kommissionens ursprungliga förslag. Canete hoppas nu på en ambitionshöjning när förhandlingarna om förslaget börjar mellan rådet och parlamentet (parlamentets industri- och energiutskott ska ta ställning till kommissionens förslag i oktober).

Se rådets egen rapportering om överenskommelsen: http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2017/06/26/


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...