Elbil som laddas

EU:s energikommissionär kritiserar energiministrar för låga ambitioner gällande laddningsinfrastruktur.

EU:s energiministrar har kommit överens om ändringar av kommissionens förslag till revidering av direktivet om byggnaders energiprestanda. Enligt kommissionens ursprungliga förslag skulle var tionde parkeringsplats i både kommersiella byggnader och flerbostadshus förses med en laddpunkt för elfordon. Medlemsländernas energiministrar har nu istället kommit överens om att det räcker med en enda laddpunkt per byggnad (men att kablar ska dras till var tredje parkeringsplats). För bostadshus ställer man inga krav på laddpunkter överhuvudtaget, men säger att alla parkeringsplatser (i bostadshus med mer än tio parkeringsplatser) ska ha kablar dragna så att man i framtiden kan installera en laddstation. EU:s energikommissionär, Miguel Arias Cañete, säger i en kommentar att rådets beslut endast kommer att leda till utbyggnad av ca 115 000 nya laddplatser, att jämföra med 3,1 miljoner laddplatser med kommissionens ursprungliga förslag. Canete hoppas nu på en ambitionshöjning när förhandlingarna om förslaget börjar mellan rådet och parlamentet (parlamentets industri- och energiutskott ska ta ställning till kommissionens förslag i oktober).

Se rådets egen rapportering om överenskommelsen: http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2017/06/26/


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...