Kritik till energiministrar

Elbil som laddas

EU:s energikommissionär kritiserar energiministrar för låga ambitioner gällande laddningsinfrastruktur.

EU:s energiministrar har kommit överens om ändringar av kommissionens förslag till revidering av direktivet om byggnaders energiprestanda. Enligt kommissionens ursprungliga förslag skulle var tionde parkeringsplats i både kommersiella byggnader och flerbostadshus förses med en laddpunkt för elfordon. Medlemsländernas energiministrar har nu istället kommit överens om att det räcker med en enda laddpunkt per byggnad (men att kablar ska dras till var tredje parkeringsplats). För bostadshus ställer man inga krav på laddpunkter överhuvudtaget, men säger att alla parkeringsplatser (i bostadshus med mer än tio parkeringsplatser) ska ha kablar dragna så att man i framtiden kan installera en laddstation. EU:s energikommissionär, Miguel Arias Cañete, säger i en kommentar att rådets beslut endast kommer att leda till utbyggnad av ca 115 000 nya laddplatser, att jämföra med 3,1 miljoner laddplatser med kommissionens ursprungliga förslag. Canete hoppas nu på en ambitionshöjning när förhandlingarna om förslaget börjar mellan rådet och parlamentet (parlamentets industri- och energiutskott ska ta ställning till kommissionens förslag i oktober).

Se rådets egen rapportering om överenskommelsen: http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2017/06/26/


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).