""

EU-kommissionen har den 8 november presenterat sitt lagförslag med nya riktvärden för koldioxidutsläpp från nya fordon, som ska gälla från 2020. Förslaget är ett av åtta lagstiftningsförslag inom ramen för unionens senaste transportpaket ”Europe on the Move” som syftar till att modernisera det europeiska transport- och mobilitetsystemet.

Enligt tidigare utkast har förslagen legat på en utsläppsminskning om upp till 35 procent till 2030 samt ett etappmål till 2025. Utöver det har det funnits planer på att införa en kvot för emissionsfria fordon som förpliktigar fordonsindustrin att nå upp till en andel emissionsfria fordon på minst 15 till 20 procent av den totala produktionen.

Det slutgiltiga förslaget innehåller målet att minska de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar med 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030 jämfört med nivåerna 2021. En kvot för emissionsfria fordon finns inte med i förslaget.

Förslagen kritiseras från flera håll för att inte vara tillräckligt långtgående och att de tidigare förslagen har urvattnas på grund av påverkansarbete från den tyska fordonsindustrin.

Läs mer här.

Mer information i samma ämne:

Nyhetssajten Europaportalen

Nyhetssajten Euractiv

Nyhetssajten Euractiv


Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...

Nya regler för produktion, avfallshantering och design av batterier

I tidigare nyhetsbrev berättade vi att Europeiska kommissionen har lämnat ett förslag med nya regler för produktion,...