Vägavgift

EU-kommissionen kommer sannolikt att föreslå att vägavgifter i EU ska baseras på avstånd istället för tid, och att fordon med nollutsläpp ska ges rabatter.

 Detta enligt nyhetstjänsten ENDS Europe. Förslaget till nytt eurovinjettdirektiv, som ska publiceras 31 maj, förväntas innehålla en utfasning av de dekaler som lastbilar och bussar idag behöver köpa för att få köra på vissa vägar under en viss period. Det nya direktivet kommer troligen endast att tillåta avståndsbaserade fysiska eller elektroniska vägtullar, som också ska omfatta lätta fordon. Liksom tidigare kommer det nya direktivet endast att definiera regler för de medlemsländer som faktiskt väljer att införa vägavgifter – övriga länder behöver inte tillämpa direktivets bestämmelser.

Mer information i samma ämne:

Uttalande från organisationen Transport & Environment om vägavgifter för personbilar

Uttalande från CEEP (företrädare för europeiska offentliga och offentligägda arbetsgivare i EU)


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga korttidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...