Vägavgift

EU-kommissionen kommer sannolikt att föreslå att vägavgifter i EU ska baseras på avstånd istället för tid, och att fordon med nollutsläpp ska ges rabatter.

 Detta enligt nyhetstjänsten ENDS Europe. Förslaget till nytt eurovinjettdirektiv, som ska publiceras 31 maj, förväntas innehålla en utfasning av de dekaler som lastbilar och bussar idag behöver köpa för att få köra på vissa vägar under en viss period. Det nya direktivet kommer troligen endast att tillåta avståndsbaserade fysiska eller elektroniska vägtullar, som också ska omfatta lätta fordon. Liksom tidigare kommer det nya direktivet endast att definiera regler för de medlemsländer som faktiskt väljer att införa vägavgifter – övriga länder behöver inte tillämpa direktivets bestämmelser.

Mer information i samma ämne:

Uttalande från organisationen Transport & Environment om vägavgifter för personbilar

Uttalande från CEEP (företrädare för europeiska offentliga och offentligägda arbetsgivare i EU)


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...