""

Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som kan minska utsläppen av kväveoxider i nyttofordon med dieselmotor. 

Stödet ska kunna användas i de 60 kommuner där tillåtna kväveoxidhalter överskreds under 2017, och för eftermontering i ”kommunala och kommersiella fordon” såsom sopbilar, distributionsfordon och fordon för gatusopning.

Kommissionen har undersökt om stödet är förenligt med de europeiska statsstödsreglerna, och ger nu sitt godkännande. Enligt kommissionen skulle stödet leda till att utsläppen av kväveoxider kan minska med 1 450 ton/år, samtidigt som den fria konkurrensen inte skulle påverkas nämnvärt.

Se mer om stödet här. 


Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...

Nya regler för produktion, avfallshantering och design av batterier

I tidigare nyhetsbrev berättade vi att Europeiska kommissionen har lämnat ett förslag med nya regler för produktion,...