Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer

""

Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som kan minska utsläppen av kväveoxider i nyttofordon med dieselmotor. 

Stödet ska kunna användas i de 60 kommuner där tillåtna kväveoxidhalter överskreds under 2017, och för eftermontering i ”kommunala och kommersiella fordon” såsom sopbilar, distributionsfordon och fordon för gatusopning.

Kommissionen har undersökt om stödet är förenligt med de europeiska statsstödsreglerna, och ger nu sitt godkännande. Enligt kommissionen skulle stödet leda till att utsläppen av kväveoxider kan minska med 1 450 ton/år, samtidigt som den fria konkurrensen inte skulle påverkas nämnvärt.

Se mer om stödet här. 


Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...