""

Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som kan minska utsläppen av kväveoxider i nyttofordon med dieselmotor. 

Stödet ska kunna användas i de 60 kommuner där tillåtna kväveoxidhalter överskreds under 2017, och för eftermontering i ”kommunala och kommersiella fordon” såsom sopbilar, distributionsfordon och fordon för gatusopning.

Kommissionen har undersökt om stödet är förenligt med de europeiska statsstödsreglerna, och ger nu sitt godkännande. Enligt kommissionen skulle stödet leda till att utsläppen av kväveoxider kan minska med 1 450 ton/år, samtidigt som den fria konkurrensen inte skulle påverkas nämnvärt.

Se mer om stödet här. 


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...