Lätt lastbil

De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt preliminära uppgifter från Europeiska miljöbyrån (EEA).

De genomsnittliga koldioxidutsläppen för både nya personbilar och nya lätta lastbilar var dock högre år 2018 än år 2017. Det innebär att tillverkarna måste minska utsläppen avsevärt för att möta de kommande målen för 2020 och 2021.

Enligt EEA beror utsläppsökningen under 2018 på den fortsatt ökade försäljningen av bensinbilar i förhållande till dieselbilar, och på den ökade marknadsandelen för SUV:ar.

Läs mer om utsläppsökningen bland nya lätta fordon här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...