""

Enligt preliminära data som publicerats av Europeiska miljöbyrån (EEA) ökade utsläppen från nya bilar i EU med 0,4 procent under 2017, jämfört med 2016. Samtidigt visar EEA att koldioxidutsläppen från nya lätta nyttofordon minskar kraftigt. 

Det genomsnittliga utsläppet från en ny bil under 2017 var 118,5 g CO2/km. Målet till år 2021 är 95 g/km. För första gången utgjorde bensinbilar den största andelen – 53 procent – av nybilsförsäljningen. Försäljningen av dieselbilar minskade i alla EU-länder utom Italien och Danmark.

Försäljningen av laddhybrider och rena elbilar ökade med 42 procent, men dessa fordons andel av den totala nybilsförsäljningen ligger fortsatt på en låg nivå (1,5 procent).

Läs mer här.

Samtidigt som utsläppen från nya bilar ökar något så minskar utsläppen kraftigt från nya lätta nyttofordon. De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya lätta nyttofordon som registrerades i EU under 2017 var 4,7 procent lägre än 2016. 

Det är den största årliga minskningen som rapporterats sedan utsläppskraven för lätta nyttofordon trädde i kraft år 2011. Den genomsnittliga utsläppsnivån för nya fordon av denna typ är nu 156 g CO2/km. Ytterligare effektiviseringar krävs för att nå målet om max 147 g CO2/km år 2020.

Läs mer här.


VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige

Trafikanalys har lämnat ett remissvar på VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige.

Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeproduktion

Trafikanalys har yttrat sig över promemorian Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeprodu...

Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med bil

Trafikanalys har lämnat följande yttrande över promemorian Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med...