Koldioxidutsläpp från nya personbilar ökade

""

Enligt preliminära data som publicerats av Europeiska miljöbyrån (EEA) ökade utsläppen från nya bilar i EU med 0,4 procent under 2017, jämfört med 2016. Samtidigt visar EEA att koldioxidutsläppen från nya lätta nyttofordon minskar kraftigt. 

Det genomsnittliga utsläppet från en ny bil under 2017 var 118,5 g CO2/km. Målet till år 2021 är 95 g/km. För första gången utgjorde bensinbilar den största andelen – 53 procent – av nybilsförsäljningen. Försäljningen av dieselbilar minskade i alla EU-länder utom Italien och Danmark.

Försäljningen av laddhybrider och rena elbilar ökade med 42 procent, men dessa fordons andel av den totala nybilsförsäljningen ligger fortsatt på en låg nivå (1,5 procent).

Läs mer här.

Samtidigt som utsläppen från nya bilar ökar något så minskar utsläppen kraftigt från nya lätta nyttofordon. De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya lätta nyttofordon som registrerades i EU under 2017 var 4,7 procent lägre än 2016. 

Det är den största årliga minskningen som rapporterats sedan utsläppskraven för lätta nyttofordon trädde i kraft år 2011. Den genomsnittliga utsläppsnivån för nya fordon av denna typ är nu 156 g CO2/km. Ytterligare effektiviseringar krävs för att nå målet om max 147 g CO2/km år 2020.

Läs mer här.


Produktionen av elbilar tillräcklig för att nå EU:s krav på biltillverkare


Biltillverkarnas framtidsplaner visar att produktionen av elbilar kommer att öka sexfaldigt under perioden 2019 till 2025. Enli...

Dieselgate kan ta ny fart efter tyskt domslut


Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av e...

Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....