Koldioxidutsläpp från nya personbilar ökade

""

Enligt preliminära data som publicerats av Europeiska miljöbyrån (EEA) ökade utsläppen från nya bilar i EU med 0,4 procent under 2017, jämfört med 2016. Samtidigt visar EEA att koldioxidutsläppen från nya lätta nyttofordon minskar kraftigt. 

Det genomsnittliga utsläppet från en ny bil under 2017 var 118,5 g CO2/km. Målet till år 2021 är 95 g/km. För första gången utgjorde bensinbilar den största andelen – 53 procent – av nybilsförsäljningen. Försäljningen av dieselbilar minskade i alla EU-länder utom Italien och Danmark.

Försäljningen av laddhybrider och rena elbilar ökade med 42 procent, men dessa fordons andel av den totala nybilsförsäljningen ligger fortsatt på en låg nivå (1,5 procent).

Läs mer här.

Samtidigt som utsläppen från nya bilar ökar något så minskar utsläppen kraftigt från nya lätta nyttofordon. De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya lätta nyttofordon som registrerades i EU under 2017 var 4,7 procent lägre än 2016. 

Det är den största årliga minskningen som rapporterats sedan utsläppskraven för lätta nyttofordon trädde i kraft år 2011. Den genomsnittliga utsläppsnivån för nya fordon av denna typ är nu 156 g CO2/km. Ytterligare effektiviseringar krävs för att nå målet om max 147 g CO2/km år 2020.

Läs mer här.


Remissvar: Merkostnad vid besiktning av gasbil


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om merkostnad vid besiktning av gasbil. Myndigheten är i grunden positi...

Yttrande över promemorian Skattelättnad för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på kapitel 5 i rubricerad promemoria, samt givits möjlighet att lämna nya...

Yttrande över promemorian Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på Finansdepartementets förslag till ändrad nedsättning av förmånsvärdet för...