Koldioxidutsläpp från nya personbilar ökade

""

Enligt preliminära data som publicerats av Europeiska miljöbyrån (EEA) ökade utsläppen från nya bilar i EU med 0,4 procent under 2017, jämfört med 2016. Samtidigt visar EEA att koldioxidutsläppen från nya lätta nyttofordon minskar kraftigt. 

Det genomsnittliga utsläppet från en ny bil under 2017 var 118,5 g CO2/km. Målet till år 2021 är 95 g/km. För första gången utgjorde bensinbilar den största andelen – 53 procent – av nybilsförsäljningen. Försäljningen av dieselbilar minskade i alla EU-länder utom Italien och Danmark.

Försäljningen av laddhybrider och rena elbilar ökade med 42 procent, men dessa fordons andel av den totala nybilsförsäljningen ligger fortsatt på en låg nivå (1,5 procent).

Läs mer här.

Samtidigt som utsläppen från nya bilar ökar något så minskar utsläppen kraftigt från nya lätta nyttofordon. De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya lätta nyttofordon som registrerades i EU under 2017 var 4,7 procent lägre än 2016. 

Det är den största årliga minskningen som rapporterats sedan utsläppskraven för lätta nyttofordon trädde i kraft år 2011. Den genomsnittliga utsläppsnivån för nya fordon av denna typ är nu 156 g CO2/km. Ytterligare effektiviseringar krävs för att nå målet om max 147 g CO2/km år 2020.

Läs mer här.


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...