Koldioxidutsläpp från nya personbilar ökade

""

Enligt preliminära data som publicerats av Europeiska miljöbyrån (EEA) ökade utsläppen från nya bilar i EU med 0,4 procent under 2017, jämfört med 2016. Samtidigt visar EEA att koldioxidutsläppen från nya lätta nyttofordon minskar kraftigt. 

Det genomsnittliga utsläppet från en ny bil under 2017 var 118,5 g CO2/km. Målet till år 2021 är 95 g/km. För första gången utgjorde bensinbilar den största andelen – 53 procent – av nybilsförsäljningen. Försäljningen av dieselbilar minskade i alla EU-länder utom Italien och Danmark.

Försäljningen av laddhybrider och rena elbilar ökade med 42 procent, men dessa fordons andel av den totala nybilsförsäljningen ligger fortsatt på en låg nivå (1,5 procent).

Läs mer här.

Samtidigt som utsläppen från nya bilar ökar något så minskar utsläppen kraftigt från nya lätta nyttofordon. De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya lätta nyttofordon som registrerades i EU under 2017 var 4,7 procent lägre än 2016. 

Det är den största årliga minskningen som rapporterats sedan utsläppskraven för lätta nyttofordon trädde i kraft år 2011. Den genomsnittliga utsläppsnivån för nya fordon av denna typ är nu 156 g CO2/km. Ytterligare effektiviseringar krävs för att nå målet om max 147 g CO2/km år 2020.

Läs mer här.


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...