För låg ambition i omförhandlingen av EU:s utsläppsrätter

Utsläpp från båtskorsten

Europaparlamentet har slagit fast sin ståndpunkt om handeln med utsläppsrätter, vilken innebär att förslaget att reduktionsfaktorn skulle sättas till 2,4 procent per år avslogs och att Europeiska kommissionens förslag om en årlig reduktionsfaktor på 2,2 procent bifölls.

Många ledamöter är dock kritiska till beslutet och anser att det inte är tillräckligt långtgående, bland annat en majoritet av de svenska Europaparlamentarikerna. Ett av syftet med revideringen är att få upp priset på utsläppsrätterna, vilket idag anses vara för lågt för att locka till utsläppsminskningar.

Medlemsländerna väntas rösta den 27 februari i ministerrådet och därefter väntar förhandlingar mellan de lagstiftande församlingarna ministerrådet och Europaparlamentet.

Mer information i samma ämne:

EU Observer: Artikel
Euractive: Artikel
The Parliament Magazine: Artikel


Föreskrifter om information om enhetspriser för alternativa drivmedel


Trafikanalys har getts möjlighet att ta del av remiss och lämna synpunkter på Konsumentverkets förslag till föreskrifter om...

Motorfordonspooler – på väg mot ökad delning av motorfordon


Trafikanalys har lämnat synpunkter på utredningen - Motorfordonspooler – på väg mot ökad delning av motorfordon (SOU 2020:22).

Låga utsläppskrav på skåpbilar är hinder för elektrifiering


Skåpbilar är EU:s snabbast växande källa till utsläpp från vägtransportsektorn och med ökat intresse för hemleveranser väntas...