Utsläpp från båtskorsten

Europaparlamentet har slagit fast sin ståndpunkt om handeln med utsläppsrätter, vilken innebär att förslaget att reduktionsfaktorn skulle sättas till 2,4 procent per år avslogs och att Europeiska kommissionens förslag om en årlig reduktionsfaktor på 2,2 procent bifölls.

Många ledamöter är dock kritiska till beslutet och anser att det inte är tillräckligt långtgående, bland annat en majoritet av de svenska Europaparlamentarikerna. Ett av syftet med revideringen är att få upp priset på utsläppsrätterna, vilket idag anses vara för lågt för att locka till utsläppsminskningar.

Medlemsländerna väntas rösta den 27 februari i ministerrådet och därefter väntar förhandlingar mellan de lagstiftande församlingarna ministerrådet och Europaparlamentet.

Mer information i samma ämne:

EU Observer: Artikel
Euractive: Artikel
The Parliament Magazine: Artikel


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...