Utsläpp från båtskorsten

Europaparlamentet har slagit fast sin ståndpunkt om handeln med utsläppsrätter, vilken innebär att förslaget att reduktionsfaktorn skulle sättas till 2,4 procent per år avslogs och att Europeiska kommissionens förslag om en årlig reduktionsfaktor på 2,2 procent bifölls.

Många ledamöter är dock kritiska till beslutet och anser att det inte är tillräckligt långtgående, bland annat en majoritet av de svenska Europaparlamentarikerna. Ett av syftet med revideringen är att få upp priset på utsläppsrätterna, vilket idag anses vara för lågt för att locka till utsläppsminskningar.

Medlemsländerna väntas rösta den 27 februari i ministerrådet och därefter väntar förhandlingar mellan de lagstiftande församlingarna ministerrådet och Europaparlamentet.

Mer information i samma ämne:

EU Observer: Artikel
Euractive: Artikel
The Parliament Magazine: Artikel


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga kortidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...