EU:s medlemsländer enas om tuffare regler för godkännande av fordon

""

Den 29 maj träffades EU-ländernas konkurrensministrar för bl.a. anta en slutgiltig förhandlingsposition rörande nya regler för typgodkännande av fordon. Huvudsyftet med översynen av reglerna är att undvika framtida utsläppsskandaler som Dieselgate, och att återskapa förtroendet för typgodkännandeprocessen.

Ministrarna enades – trots initiala protester från Tyskland – om att kommissionen ska tillåtas att dels göra förnyade tester av fordon som godkänts i ett enskilt medlemsland, dels bötfälla fordonstillverkare och –importörer med upp till 30 000 euro för varje fordon som inte uppfyller EU:s utsläpps- och trafiksäkerhetsregler.

Kommissionen får dock bara utfärda sådana böter om ett enskilt medlemsland inte redan har gjort det, och beslut om böter ska föregås av en sluten omröstning bland medlemsstaterna, där EU-parlamentet inte kommer att ha vetorätt.

Ministrarna enades också om att stryka den del av det ursprungliga förslaget från kommissionen som säger att ansvariga nationella myndigheter inte ska få motta finansiering från biltillverkare (detta är tillåtet idag, vilket har kritiserats av bl.a. miljöorganisationer). Man kom också överens om att medlemsstaterna varje år måste omtesta minst ett fordon av 50 000 som registrerats i det egna landet under föregående år. Detta står i kontrast till EU-parlamentets ställningstagande i april i år om att sådana omtester ska ske av minst 20 procent av fordonen.

Här kan du läsa mer.

Läs ett pressmeddelande från ministerrådet


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...