EU:s medlemsländer enas om tuffare regler för godkännande av fordon

""

Den 29 maj träffades EU-ländernas konkurrensministrar för bl.a. anta en slutgiltig förhandlingsposition rörande nya regler för typgodkännande av fordon. Huvudsyftet med översynen av reglerna är att undvika framtida utsläppsskandaler som Dieselgate, och att återskapa förtroendet för typgodkännandeprocessen.

Ministrarna enades – trots initiala protester från Tyskland – om att kommissionen ska tillåtas att dels göra förnyade tester av fordon som godkänts i ett enskilt medlemsland, dels bötfälla fordonstillverkare och –importörer med upp till 30 000 euro för varje fordon som inte uppfyller EU:s utsläpps- och trafiksäkerhetsregler.

Kommissionen får dock bara utfärda sådana böter om ett enskilt medlemsland inte redan har gjort det, och beslut om böter ska föregås av en sluten omröstning bland medlemsstaterna, där EU-parlamentet inte kommer att ha vetorätt.

Ministrarna enades också om att stryka den del av det ursprungliga förslaget från kommissionen som säger att ansvariga nationella myndigheter inte ska få motta finansiering från biltillverkare (detta är tillåtet idag, vilket har kritiserats av bl.a. miljöorganisationer). Man kom också överens om att medlemsstaterna varje år måste omtesta minst ett fordon av 50 000 som registrerats i det egna landet under föregående år. Detta står i kontrast till EU-parlamentets ställningstagande i april i år om att sådana omtester ska ske av minst 20 procent av fordonen.

Här kan du läsa mer.

Läs ett pressmeddelande från ministerrådet


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...