""

När Europeiska kommissionen presenterade sitt förslag till Ren energi i november 2016 fick man stark kritik från biobränsleindustrin.

Planen att minska de konventionella biobränslenas andel från maximala 7 procent 2021 till 3,8 procent år 2030 och samtidigt öka andra lågkolsbränslen såsom förnybar el och avancerade biobränslen inom transportsektorn till 6,8 procent gillades inte. Etanol. Och biodieselproducenterna varnade kommissionen för en ökning av fossila bränslen då tillgången på avancerade biobränslen är låg.

Ånyo hörs kritik från biobränsleindustrin. Ordförande för ePURE uttalade sig i Europaparlamentet på ett event anordnat av europeiska förnybara etanolorganisationen (European renewable ethanol association). ePUREs ordförande menade att den nya planen kan innebära en missad chans för EU och att kommissionen istället för att uppmuntra förnybara lågkolsbränslen producerade i EU från hållbart producerade grödor inom EU stödjer fossila bränslen.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...