""

När Europeiska kommissionen presenterade sitt förslag till Ren energi i november 2016 fick man stark kritik från biobränsleindustrin.

Planen att minska de konventionella biobränslenas andel från maximala 7 procent 2021 till 3,8 procent år 2030 och samtidigt öka andra lågkolsbränslen såsom förnybar el och avancerade biobränslen inom transportsektorn till 6,8 procent gillades inte. Etanol. Och biodieselproducenterna varnade kommissionen för en ökning av fossila bränslen då tillgången på avancerade biobränslen är låg.

Ånyo hörs kritik från biobränsleindustrin. Ordförande för ePURE uttalade sig i Europaparlamentet på ett event anordnat av europeiska förnybara etanolorganisationen (European renewable ethanol association). ePUREs ordförande menade att den nya planen kan innebära en missad chans för EU och att kommissionen istället för att uppmuntra förnybara lågkolsbränslen producerade i EU från hållbart producerade grödor inom EU stödjer fossila bränslen.


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga kortidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...