Europeiska dagen utan dödsolyckor i trafiken

""

EU-kommissionen uppmärksammar succén inom hela EU för trafiksäkerhetskampanjen EDWARD, som står för European Day Without A Road Death. Edward-projektet initierades 2016 av Tispols (europeisk samarbetsorgan för trafikpolisen) och stöds också av EU-kommissionen.

Den 21 september genomfördes EDWARD-kampanjdagen för andra gången inom ramen för den Europeiska Trafikantveckan (European Mobility Week). EDWARD-dagen symboliserar ett steg mot det ambitiösa målet om nollvisionen, en dag utan dödsolyckor på Europas vägar.

EU:s transportkommissionär Violeta Bulc menar att medvetenhet och utbildning har stor betydelse för en ökad trafiksäkerhet. I sociala medier nådde kampanjen över 19 miljoner människor med #ProjectEDWARD och #seatbeltselfie.

Läs mer här.


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...