Lastbilar på väg

EU-parlamentet har enats om en resolution som innehåller en mängd krav på EU-kommissionens kommande policypaket för vägtrafiksektorn. Parlamentet vill bl.a. se åtgärder mot social dumpning inom yrkestrafiken, inklusive klargöranden kring reglerna för cabotage samt ett avskaffande av s.k. brevlådeföretag.

 Det fanns dock viss oenighet mellan medlemsstater från östra respektive västra Europa, där de förra framhöll vikten av fri rörlighet inom unionen. Resolutionen uppmanar också kommissionen att inrätta en europeisk vägmyndighet, som ska ägna sig åt tillsyn samt främja standardisering (något som kommissionen varit negativa till).

När det gäller vägavgifter – som kommer att behandlas i det kommande policypaketet – betonar parlamentet att dessa måste vara ickediskriminerande och undvika fragmenterade avgiftssystem för lätta fordon. När det gäller vägtrafikens miljöpåverkan vill parlamentet se EU-gemensamma kriterier för miljözoner, åtgärder för minskad tomdragning samt ambitiösa koldioxidutsläppsregler för tunga fordon.

Här kan du läsa mer.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...