""

I februari 2017 presenterade EU-kommissionen ett förslag till revidering av direktivet (2003/59/EG) om grundläggande kompetens och fortbildning för förare av vissa vägfordon för gods- eller persontransporter. EU-parlamentet har nu röstat för kommissionens förslag. 

Förslaget syftar, enligt kommissionen, till att:

  • Modernisera förarnas fortbildning genom att fokusera på trafiksäkerhet, inklusive t.ex. hänsyn till oskyddade trafikanter och användning av förarstödsystem, på optimering av bränslekonsumtionen och genom att introducera användningen av ny teknik såsom webbaserade utbildningar.
  • Förtydliga reglerna om minimiåldrar mellan det aktuella direktivet och EU:s körkortsbestämmelser
  • Se till att ömsesidigt erkännande av utbildning följs i en medlemsstat som skiljer sig från hemvistmedlemsstaten
  • Göra direktivet tydligare och lättare att tolka

Parlamentet beslutade också om inrättandet av ett gemensamt elektroniskt system för förares kvalifikationer, vilket underlättar för medlemsstaterna att godkänna fortbildning av förare som utförts i andra medlemsstater. Ett sådant system kan också användas av medlemsstaternas tillsynsmyndigheter.

Kommissionens förslag ska nu godkännas formellt av rådet, i juni 2018.

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...