Cyklist på cykelväg

Kinesiska elcyklar kan komma att beläggas med strafftullar på närmare 200 procent av importpriset. Tullarna föreslås även tas ut retroaktivt, för cyklar som redan importerats till Europa.

Importen av kinesiska elcyklar har ökat kraftigt samtidigt som priserna gått ner, och efter en granskning tycker EU-kommissionen nu att man har bevis för att det handlar om prisdumpning och subventionering från kinesiskt håll. Senast 20 juli väntas ett förhandsbesked om ifall EU kommer gå vidare och införa strafftullar på elcyklar från Kina.

EU överväger också att förlänga de strafftullar som gäller sedan 1993 för vanliga cyklar från Kina. Dessa tullar skulle ha upphört den 6 juni, men kommissionen har – efter propåer från europeiska cykeltillverkare – inlett en utredning för att avgöra om tullarna bör förlängas under ytterligare fem år. Under tiden som utredningen pågår kvarstår tullarna, som just nu ligger på 48,5 procent av importpriset.

Läs mer här.

Se även inslag här. 


Minskar vägtrafiken när bränslet blir dyrare?

Vägtrafikens omfattning på statligt vägnät har varit relativt oförändrad under 2022, trots bränslepriser som varit upp till 70...

Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...