EU överväger retroaktiva strafftullar på kinesiska elcyklar

Cyklist på cykelväg

Kinesiska elcyklar kan komma att beläggas med strafftullar på närmare 200 procent av importpriset. Tullarna föreslås även tas ut retroaktivt, för cyklar som redan importerats till Europa.

Importen av kinesiska elcyklar har ökat kraftigt samtidigt som priserna gått ner, och efter en granskning tycker EU-kommissionen nu att man har bevis för att det handlar om prisdumpning och subventionering från kinesiskt håll. Senast 20 juli väntas ett förhandsbesked om ifall EU kommer gå vidare och införa strafftullar på elcyklar från Kina.

EU överväger också att förlänga de strafftullar som gäller sedan 1993 för vanliga cyklar från Kina. Dessa tullar skulle ha upphört den 6 juni, men kommissionen har – efter propåer från europeiska cykeltillverkare – inlett en utredning för att avgöra om tullarna bör förlängas under ytterligare fem år. Under tiden som utredningen pågår kvarstår tullarna, som just nu ligger på 48,5 procent av importpriset.

Läs mer här.

Se även inslag här. 


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...