Cyklist på cykelväg

Kinesiska elcyklar kan komma att beläggas med strafftullar på närmare 200 procent av importpriset. Tullarna föreslås även tas ut retroaktivt, för cyklar som redan importerats till Europa.

Importen av kinesiska elcyklar har ökat kraftigt samtidigt som priserna gått ner, och efter en granskning tycker EU-kommissionen nu att man har bevis för att det handlar om prisdumpning och subventionering från kinesiskt håll. Senast 20 juli väntas ett förhandsbesked om ifall EU kommer gå vidare och införa strafftullar på elcyklar från Kina.

EU överväger också att förlänga de strafftullar som gäller sedan 1993 för vanliga cyklar från Kina. Dessa tullar skulle ha upphört den 6 juni, men kommissionen har – efter propåer från europeiska cykeltillverkare – inlett en utredning för att avgöra om tullarna bör förlängas under ytterligare fem år. Under tiden som utredningen pågår kvarstår tullarna, som just nu ligger på 48,5 procent av importpriset.

Läs mer här.

Se även inslag här. 


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...