Cyklist på cykelväg

Kinesiska elcyklar kan komma att beläggas med strafftullar på närmare 200 procent av importpriset. Tullarna föreslås även tas ut retroaktivt, för cyklar som redan importerats till Europa.

Importen av kinesiska elcyklar har ökat kraftigt samtidigt som priserna gått ner, och efter en granskning tycker EU-kommissionen nu att man har bevis för att det handlar om prisdumpning och subventionering från kinesiskt håll. Senast 20 juli väntas ett förhandsbesked om ifall EU kommer gå vidare och införa strafftullar på elcyklar från Kina.

EU överväger också att förlänga de strafftullar som gäller sedan 1993 för vanliga cyklar från Kina. Dessa tullar skulle ha upphört den 6 juni, men kommissionen har – efter propåer från europeiska cykeltillverkare – inlett en utredning för att avgöra om tullarna bör förlängas under ytterligare fem år. Under tiden som utredningen pågår kvarstår tullarna, som just nu ligger på 48,5 procent av importpriset.

Läs mer här.

Se även inslag här. 


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga korttidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...