""

Så kallade Remote Sensing Devices (RSD) är mätverktyg som är fasta eller mobila enheter vid vägkanten och som automatiskt mäter förbipasserande fordons utsläpp. Teknologin kan jämföras med hastighetsövervakning med laserinstrument.

Det är enligt kommissionen ett bra komplement till det nya tuffare emissionstestet, Real Driving Emissions (RDE)-test, som är obligatoriskt för nya fordon sedan 1 september 2017.

Enligt kommissionen är Remote Sensing-enheter ett ”kraftfullt verktyg” som upptäcker ”förorenare”. Till skillnad från den hittills mest kända Portable Emissions Measurement Equipment (Pems)-utrustningen, som kan monteras på ett fordon och mäta dess utsläpp, kan RSD-teknologin löpande registrera utsläppsdata från alla förbipasserande fordon.

Läs mer här.

Mer om RDE-test


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...