""

I ett brev till medlemsländernas transportministrar, daterat 17 juli, uppmanar kommissionären Elzbieta Bienkowska medlemsländerna att fortsätta agera mot fusk med utsläppssiffrorna från dieselbilar.

Hon varnar dock för att införa allt för strikta, nationellt eller lokalt baserade, förbud mot dieselbilar. Sådana förbud skulle kunna leda till en ”kollaps” av marknaden för dieselfordon, och att fordonstillverkarna därmed berövas de inkomster de behöver för att kunna finansiera satsningar på mer miljövänliga bilar.  Veckan efter att Bienkowska skickat sitt brev sa för övrigt kommissionens talesperson i konkurrensfrågor, Ricardo Cardoso, att restriktioner i första hand ska baseras på fordonens utsläpp, snarare än på vilken typ av bränsle de använder.

 

I sitt brev uppmanar Bienkowska också medlemsländerna att dra tillbaka alla Volkswagen-bilar som inte överensstämmer med typgodkännandereglerna senast i slutet av 2017, och att se till att de fasas ut helt och hållet under 2018. Hon lovordar de länder, t.ex. Frankrike och Tyskland, som har tillämpat återkallandeprogram, men säger samtidigt att medlemsländerna framöver behöver föra en mer proaktiv politisk dialog med fordonstillverkarna om man ska kunna öka takten i utsläppsminskningarna. Bienkowska beklagar också de nya fall av fusk som upptäckts bland Audi – och Porsche-modeller, och menar att de nya föreslagna reglerna för typgodkännande inte kommer att fungera i praktiken om inte nationella marknadsövervakningsmyndigheter litar på varandra. Om så blir fallet så kan man behöva införa en gemensam EU-myndighet, även om detta inte är det mest önskvärda alternativet.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...