EU-kommissionär: Dieselteknologin tillhör det förflutna

Hand på en bilratt

I en intervju med nyhetssajten EUobserver uttrycker industrikommissionären Elzbieta Bienkowska att det, även två år efter "dieselgate", fortfarande inte råder transparens och öppenhet i frågan om vad som egentligen hände i alla aspekter av manipuleringsskandalen.

Hon uttrycker sin besvikelse över att medlemsländerna har reagerat mycket återhållsamt och kritiserar att de åtgärder som har vidtagits som följd av upptäckten inte har haft någon större räckvidd. Den europeiska fordonsindustrin håller enligt henne fast vid dieselteknologin med hänvisning till att arbetstillfällen måste bevaras.

Bienkowska förtydligar att hon har samma övergripande mål att bevara och stärka den europeiska biltillverkningen. Men hon menar samtidigt att det nu är dags att “låta dieseln gå” då det är en teknik som “tillhör det förflutna”. Övergången till utsläppsfria bilar kommer att ske snabbare än man trodde för bara två år sedan. Och även om utfasningen av dieselmotorn beräknas ta 10-15 år så understryker kommissionären att fordonsindustrin redan nu måste förbereda sig för att leda tillverkningen av utsläppsfria bilar inom 20 år.

De två år som har gått sedan dieselskandalen har också påverkat hennes inställning till ett gemensamt europeiskt tillsynsorgan för typgodkännande av nya bilar i EU. Tidigare har hon varit emot att lyfta frågan till EU men är nu beredd att diskutera förslaget.

Läs mer här.


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...