Hand på en bilratt

I en intervju med nyhetssajten EUobserver uttrycker industrikommissionären Elzbieta Bienkowska att det, även två år efter "dieselgate", fortfarande inte råder transparens och öppenhet i frågan om vad som egentligen hände i alla aspekter av manipuleringsskandalen.

Hon uttrycker sin besvikelse över att medlemsländerna har reagerat mycket återhållsamt och kritiserar att de åtgärder som har vidtagits som följd av upptäckten inte har haft någon större räckvidd. Den europeiska fordonsindustrin håller enligt henne fast vid dieselteknologin med hänvisning till att arbetstillfällen måste bevaras.

Bienkowska förtydligar att hon har samma övergripande mål att bevara och stärka den europeiska biltillverkningen. Men hon menar samtidigt att det nu är dags att “låta dieseln gå” då det är en teknik som “tillhör det förflutna”. Övergången till utsläppsfria bilar kommer att ske snabbare än man trodde för bara två år sedan. Och även om utfasningen av dieselmotorn beräknas ta 10-15 år så understryker kommissionären att fordonsindustrin redan nu måste förbereda sig för att leda tillverkningen av utsläppsfria bilar inom 20 år.

De två år som har gått sedan dieselskandalen har också påverkat hennes inställning till ett gemensamt europeiskt tillsynsorgan för typgodkännande av nya bilar i EU. Tidigare har hon varit emot att lyfta frågan till EU men är nu beredd att diskutera förslaget.

Läs mer här.


Minskar vägtrafiken när bränslet blir dyrare?

Vägtrafikens omfattning på statligt vägnät har varit relativt oförändrad under 2022, trots bränslepriser som varit upp till 70...

Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...