EU-domstolen avslår skadeståndskrav från EU-medborgare om fordonsutsläpp

""

EU-domstolen har avslagit en skadeståndsansökan som skickats in av en grupp om ca 1 500 EU-medborgare (de flesta från Frankrike), och som föranletts av EU-kommissionens antagande av förordningen från 2016 om utsläpp från lätta fordon (Euro 6).

Gruppen menar att de har lidit skada av att kommissionen satt utsläppskraven för lågt i samband med att den nya testmetoden RDE introducerades. Domstolen menar dock att det inte finns någon grund i lagen för gruppens anspråk, och att de inte har lyckats bevisa i vilken omfattning de lidit konkret skada.

Innan testmetoden RDE infördes fick bilar bara godkännas om kväveoxidutsläppen låg under 80 mg/km, men i oktober 2015 beslutades att tillåta utsläpp – uppmätta enligt RDE-metoden – på upp till 168 mg/km fram till 2020, som ett sätt för fordonsindustrin att hinna anpassa sig till den striktare testmetoden. 

Läs mer här.

Tre europeiska storstäder – Paris, Bryssel och Madrid – har också dragit kommissionen inför EU-domstolen av samma anledning. De tre städerna har alla problem med höga kväveoxidnivåer i luften, och menar att kommissionens sänkta krav är ett svek mot EU:s medborgare, samt en eftergift till lobbyister från fordonsbranschen. De tre städerna menar att kommissionen inte hade laglig grund för ett sådant beslut, men målet är ännu inte avgjort.

Läs mer här.


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...