EU-domstolen avslår skadeståndskrav från EU-medborgare om fordonsutsläpp

""

EU-domstolen har avslagit en skadeståndsansökan som skickats in av en grupp om ca 1 500 EU-medborgare (de flesta från Frankrike), och som föranletts av EU-kommissionens antagande av förordningen från 2016 om utsläpp från lätta fordon (Euro 6).

Gruppen menar att de har lidit skada av att kommissionen satt utsläppskraven för lågt i samband med att den nya testmetoden RDE introducerades. Domstolen menar dock att det inte finns någon grund i lagen för gruppens anspråk, och att de inte har lyckats bevisa i vilken omfattning de lidit konkret skada.

Innan testmetoden RDE infördes fick bilar bara godkännas om kväveoxidutsläppen låg under 80 mg/km, men i oktober 2015 beslutades att tillåta utsläpp – uppmätta enligt RDE-metoden – på upp till 168 mg/km fram till 2020, som ett sätt för fordonsindustrin att hinna anpassa sig till den striktare testmetoden. 

Läs mer här.

Tre europeiska storstäder – Paris, Bryssel och Madrid – har också dragit kommissionen inför EU-domstolen av samma anledning. De tre städerna har alla problem med höga kväveoxidnivåer i luften, och menar att kommissionens sänkta krav är ett svek mot EU:s medborgare, samt en eftergift till lobbyister från fordonsbranschen. De tre städerna menar att kommissionen inte hade laglig grund för ett sådant beslut, men målet är ännu inte avgjort.

Läs mer här.


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).