""

EU-domstolen har avslagit en skadeståndsansökan som skickats in av en grupp om ca 1 500 EU-medborgare (de flesta från Frankrike), och som föranletts av EU-kommissionens antagande av förordningen från 2016 om utsläpp från lätta fordon (Euro 6).

Gruppen menar att de har lidit skada av att kommissionen satt utsläppskraven för lågt i samband med att den nya testmetoden RDE introducerades. Domstolen menar dock att det inte finns någon grund i lagen för gruppens anspråk, och att de inte har lyckats bevisa i vilken omfattning de lidit konkret skada.

Innan testmetoden RDE infördes fick bilar bara godkännas om kväveoxidutsläppen låg under 80 mg/km, men i oktober 2015 beslutades att tillåta utsläpp – uppmätta enligt RDE-metoden – på upp till 168 mg/km fram till 2020, som ett sätt för fordonsindustrin att hinna anpassa sig till den striktare testmetoden. 

Läs mer här.

Tre europeiska storstäder – Paris, Bryssel och Madrid – har också dragit kommissionen inför EU-domstolen av samma anledning. De tre städerna har alla problem med höga kväveoxidnivåer i luften, och menar att kommissionens sänkta krav är ett svek mot EU:s medborgare, samt en eftergift till lobbyister från fordonsbranschen. De tre städerna menar att kommissionen inte hade laglig grund för ett sådant beslut, men målet är ännu inte avgjort.

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...