EU-domstolen avslår skadeståndskrav från EU-medborgare om fordonsutsläpp

""

EU-domstolen har avslagit en skadeståndsansökan som skickats in av en grupp om ca 1 500 EU-medborgare (de flesta från Frankrike), och som föranletts av EU-kommissionens antagande av förordningen från 2016 om utsläpp från lätta fordon (Euro 6).

Gruppen menar att de har lidit skada av att kommissionen satt utsläppskraven för lågt i samband med att den nya testmetoden RDE introducerades. Domstolen menar dock att det inte finns någon grund i lagen för gruppens anspråk, och att de inte har lyckats bevisa i vilken omfattning de lidit konkret skada.

Innan testmetoden RDE infördes fick bilar bara godkännas om kväveoxidutsläppen låg under 80 mg/km, men i oktober 2015 beslutades att tillåta utsläpp – uppmätta enligt RDE-metoden – på upp till 168 mg/km fram till 2020, som ett sätt för fordonsindustrin att hinna anpassa sig till den striktare testmetoden. 

Läs mer här.

Tre europeiska storstäder – Paris, Bryssel och Madrid – har också dragit kommissionen inför EU-domstolen av samma anledning. De tre städerna har alla problem med höga kväveoxidnivåer i luften, och menar att kommissionens sänkta krav är ett svek mot EU:s medborgare, samt en eftergift till lobbyister från fordonsbranschen. De tre städerna menar att kommissionen inte hade laglig grund för ett sådant beslut, men målet är ännu inte avgjort.

Läs mer här.


Produktionen av elbilar tillräcklig för att nå EU:s krav på biltillverkare


Biltillverkarnas framtidsplaner visar att produktionen av elbilar kommer att öka sexfaldigt under perioden 2019 till 2025. Enli...

Dieselgate kan ta ny fart efter tyskt domslut


Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av e...

Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....